Als je gaat voor gedeeld leiderschap, zelfverantwoordelijke teams, zelforganisatie of iets dergelijks, dan is dienend leiderschap dus de vorm van leiderschap waarin je je mensen wilt ontwikkelen.
Dienend leiderschap is persoonlijk leiderschap
Dienend leiderschap betekent namelijk ook persoonlijk leiderschap. Mijn definitie van persoonlijk leiderschap is: ‘100 procent verantwoordelijkheid nemen voor je eigen gevoelens, gedachten en gedrag’. Je stopt dan bijvoorbeeld met klagen, anderen de schuld geven, roddelen, kleineren, anderen in de rede vallen, de verantwoordelijkheid afschuiven, je beroepen op smoezen in plaats van zaken in orde brengen, aardig gevonden willen worden en verantwoordelijkheid nemen voor wat van de ander is.
Als je dienend leidt, ga je goede vragen stellen, aandachtig luisteren, daadkrachtig besluiten nemen in het algemeen belang, jezelf en anderen waarderen, leren van fouten en staan voor wat belangrijk voor je is. Je bent dan zo goed afgestemd op het geheel, dat je weet wanneer je het voortouw moet nemen, wanneer je volgt, wanneer je het aan de ander overlaat of juist even een tandje bijzet. En maak je een inschattingsfout? Dat kan gebeuren, je bent een mens, geen superheld.
‘Er zijn maar weinigen die met hun eigen ogen zien en met hun eigen hart voelen.’
Albert Einstein
Wat is je stijl?
Je stijl is transformationeel (of transformerend), coachend, verbindend of directief, afhankelijk van wat het moment vraagt. Je grondhouding maakt dat je al deze stijlen effectief en authentiek kunt benutten. Een stijl is namelijk een combinatie van gedragingen of gedragspatronen die je toepast. Een stijl kun je aanleren en afhankelijk van de omstandigheden zal die de ene keer werken, de andere keer niet. De manier van zijn van een dienend leider werkt echter altijd. En je kunt er dus iedere andere stijl van leiderschap tot een succes mee maken.
Als jouw grondhouding namelijk is dat je vanuit rust, overzicht, met oprechte aandacht en vanuit vertrouwen de voornaamste prioriteiten van je mensen dient, zullen mensen altijd voelen dat je het doet voor hen en de mensen die zij dienen. Als dat gevoel er is, kun je als het nodig is heel directief zijn, sturend of juist heel erg op de achtergrond.
Effecten merkbaar
Zolang de mensen om je heen jouw vertrouwen en welwillendheid ervaren, is de energie goed en zullen de effecten daarvan merkbaar zijn. Bijvoorbeeld in de vorm van betrokkenheid bij het gezamenlijke doel, het tonen van eigenaarschap, veiligheid in teams, innovatie, betere samenwerking en minder miscommunicatie.
- Binnenkort verschijnt het nieuwe boek van Inge Nuijten: Dienend-leiderschap. Reserveer het alvast op Businezz >>>
Bron: Dienend-leiderschap
Door: Inge Nuijten