Wat is yieldmanagement? Dat is een methodiek die wordt gebruikt om prijzen vast te stellen. Vooral bij vaste capaciteit, zoals bij een hotel of een luchtvaartmaatschappij, is het hanteren van een geavanceerd prijsinstrument (yieldmanagement ) aan te bevelen. Bij yieldmanagement (ook wel revenuemanagement) gaat het om de verkoop van de juiste eenheid capaciteit aan de juiste klant op het juiste moment tegen de juiste prijs (Ingold, McMahon-Beattie & Yeoman, 2000).
Yieldmanagement maximaliseert de operationele winst bij relatief constante capaciteit. Het kan worden toegepast als de dienst vergankelijk is en niet in voorraad kan worden gehouden. Immers, een lege kamer in het hotel of een lege stoel in een vliegtuig is voor altijd verloren capaciteit.
Bij yieldmanagement (ook wel revenuemanagement) gaat het om de verkoop van de juiste eenheid capaciteit aan de juiste klant op het juiste moment tegen de juiste prijs.
Toepassen Yieldmanagement
Voor het toepassen van yieldmanagement moeten klanten in segmenten kunnen worden verdeeld. Daarbij heeft elk klantsegment een andere prijsgevoeligheid of prijselasticiteit. Ook moet de dienst van te voren worden gekocht. Vervolgens wordt prijsdifferentiatie toegepast op aantrekkelijke plaatsen en aantrekkelijke tijdstippen van dienstverlening. Ook wordt met kortingen geprobeerd extra vraag te creëren. Met het prijsinstrument wordt de vraag gestuurd. Door het inzetten van yieldmanagement komt het voor dat passagiers in een vliegtuig allen een andere ticketprijs hebben betaald, afhankelijk van tijdstip van aanschaf en plaats in het vliegtuig.
Informatiebeschikbaarheid en rekenkracht
Yieldmanagement vergt een grote mate van informatiebeschikbaarheid en rekenkracht om de juiste prijsbeslissingen te kunnen nemen zodat het optimale aantal diensten wordt aangeboden aan het juiste aantal klanten tegen de beste prijs. Vaak zijn speciale applicaties nodig om op basis van historische en actuele reserveringsgegevens een voorspelling te doen over toekomstige reserveringen, om op basis daarvan de beste actuele prijs voor de dienst (bijvoorbeeld een vliegticket) te kunnen bepalen.
Bron: Operational Excellence
Door: Marcel van Assen