In deze workshop ontdekken deelnemers het rode en groene gedrag. De workshopstructuur maakt het eenvoudiger de verschillen onder woorden te brengen en met elkaar te begrijpen waarom bepaald gedrag op korte termijn wordt beloond in de huidige cultuur.
De workshop
- Tijdsduur: 1,5 tot 2 uur of 2 × 1 uur (één workshop voor rood gedrag en één voor groen gedrag).
- Groepsgrootte: circa 5 deelnemers.
- Benodigdheden: post-its en een muur om dingen op te plakken of een onlinetool.
- Voorbereiding: voor de deelnemers geen. Voor de facilitator: het maken van de twee posters.
Werkvorm
Centrale vraag is: Hoe ziet rood gedrag eruit en hoe ziet groen gedrag van de gewenste nieuwe klantcultuur eruit? Ondersteunende
vragen zijn: Welke gedragingen waarderen we, welke gedragingen willen we niet meer en wie zijn hierin de grootste aanjagers of voorbeelden die dit laten zien? Wie belichamen de nieuwe en gewenste waarden en zijn daarin invloedrijke voorbeelden? Welke materiële (geld, hulpmiddelen, etc.) en immateriële (aandacht, complimenten, etc.) beloningen stimuleren deze helden? Hoe komen zij in symbolen, verhalen en rituelen elke keer naar boven?
Agenda:
- Intro: verwachtingen delen, het doel van de workshop helder verwoorden.
- Stap 1: post-its plakken over rood gedrag.
- Stap 2: groeperen.
- Stap 3: stemmen.
- Stap 4: samenvatten.
- Stap 5: post-its plakken over groen gedrag.
- Stap 6: groeperen.
- Stap 7: stemmen.
- Stap 8: samenvatten.
- Vervolgacties definiëren.
Beluister de podcast: Klant-DNA
Bron: Klant-DNA
Door: Peter Koning, Martijn Stuiver