Het landschap van opleidings- en bijscholingsprogramma’s ondergaat door het toenemende gebruik van AI nu al een revolutionaire verandering. Vorig jaar implementeerde 50 procent van de bedrijven AI al in hun leerprocessen. Met name in de technologie-, financiële en retail sector is dit het geval. Bij banken wordt bijvoorbeeld nu al regelmatig een combinatie van AI-avatars en virtual reality gebruikt om commerciële vaardigheden te ontwikkelen met interactieve rollenspellen. Deze aanpak laat zien dat AI allang geen theoretisch concept meer is, maar succesvol wordt toegepast in concrete trainingsomgevingen.
Gegevensbescherming en ethische kwesties
Gegevensbescherming en ethische kwesties zijn bij het gebruik van AI in opleidingsprogramma’s wel onderwerpen waar zorgvuldig naar moet worden gekeken. Er zijn transparante richtlijnen en normen nodig om te waarborgen dat de integratie van AI in trainingsprogramma’s verantwoord en in lijn met maatschappelijke waarden en normen plaatsvindt. Ondanks deze uitdagingen biedt het gebruik van AI in opleidingsprogramma’s toch enorme kansen.
AI als motor voor een nieuw tijdperk van permanent bijleren
De geleidelijke integratie van AI in opleidings- en bijscholingsprogramma’s betekent vooral een grote sprong vooruit naar een toekomst waarin werknemers hun leven lang kunnen blijven bijleren.
Door de inzet van AI zijn leerprocessen veel beter aan te passen aan de individuele behoeften en mogelijkheden van werknemers. Adaptieve leerplatforms analyseren voortdurend de vorderingen en passen het lesmateriaal daar dynamisch op aan zodat een optimale leerervaring ontstaat. Zo ontstaat er niet alleen efficiëntere kennisoverdracht, maar wordt ook het zelfgestuurd lerend vermogen van werknemers gestimuleerd.
De symbiose van mens en technologie
Daarnaast maakt de automatisering van routinetaken met AI het bijvoorbeeld mogelijk om de aandacht meer te focussen op creatief denken, het oplossen van complexe problemen en samenwerking. Deze kwaliteiten worden steeds belangrijker in deze snel veranderende wereld. De combinatie van menselijke intelligentie en AI creëert een veelbelovende toekomst waarin trainingen niet alleen efficiënter worden, maar ook beter aan te passen zijn aan individuele behoeften.
Of het nu gaat om gepersonaliseerde feedback over de individuele vooruitgang bij het leren, geautomatiseerde analyses van bestaande vaardigheden en verworven competenties of over data-gebaseerde aanbevelingen voor nieuwe carrièrestappen: de integratie van AI in opleidingsprogramma’s verlegt nu al traditionele grenzen die uiteindelijk volledig op maat gemaakte, effectieve leertrajecten zullen opleveren.
AI kan een trainer nooit volledig vervangen
Alhoewel AI-tools efficiënte en gepersonaliseerde leeromgevingen kunnen creëren, blijft de rol van de trainer in het proces van kennisoverdracht en persoonlijke ontwikkeling echter onmisbaar. Het vermogen van de trainer om zijn emotionele intelligentie, empathie en creatieve denkvermogen te gebruiken, zijn aspecten die AI nooit volledig kan vervangen.
In dit nieuwe tijdperk zal de rol van de trainer veranderen, van pure kennisoverdracht naar meer algemene ondersteuning en bevordering van individuele groei. Het naast elkaar bestaan van mens en technologie betekent niet alleen een uitdaging, maar ook een evolutie van de markt voor bedrijfstrainingen. Het is aan ons om deze synergie op verantwoorde wijze vorm te geven om zo het beste van twee werelden te benutten en een opleidingslandschap te creëren dat voldoet aan de veranderende eisen van onze maatschappij.
Door: René Jansen
René Janssen richtte Lepaya in 2018 op om een omwenteling teweeg te brengen in het bijscholen van werknemers bij vooruitstrevende bedrijven.