De wereld rond kwaliteit verandert drastisch. De invloed van eindgebruikers op de beoordeling van producten wordt groter en hun visie op wat onder kwaliteit moet worden verstaan telt steeds zwaarder.
De gevolgen zijn verstrekkend: er ontstaat een nieuwe machtsstructuur rondom de kwaliteit van producten. Wim de Ridder schetst in zijn nieuwste boek Metamorfose, de nieuwe welvaart een toekomstbeeld. Veel economen kijken met verbazing naar de toestand van de economie. De combinatie van hoge werkloosheid, negatieve reële rente, zeer lage inflatie, achterblijvende investeringen en oplopende besparingen staat niet in de boekjes. Blijkbaar zijn de omstandigheden veranderd waaronder arbeid, kapitaal en kennis elkaar moeten vinden. Een indicatie hiervan is de constatering dat veel organisaties hun handen vol hebben aan de nieuwe mogelijkheden die de technologische ontwikkelingen hen bieden. Ze maken gretig gebruik van robots en andere digitale systemen om de kwaliteit van hun producten te verbeteren, tegen dezelfde of zelfs lagere kosten. De kwaliteit wordt echter niet meer alleen beoordeeld aan de hand van criteria die de aanbieders zelf opstellen. Nu bepalen de consumenten de KPI’s. In veel sectoren is de macht in andere handen gekomen. Voor veel aanbieders van producten is het een grote stap om in hun denken de knop om te zetten. Maar er is voor hen geen alternatief: zij zullen zich moeten richten naar de kwaliteitswensen van de eindgebruiker.