De steun van stakeholders is van groot belang om strategische doelstellingen te realiseren. Niet voor niets doen steeds meer organisaties aan stakeholdermanagement. Zo werken steeds meer grote organisaties aan het optimaliseren van de relaties met de verschillende stakeholders, op weg naar verantwoord ondernemerschap. Zo doen steeds meer ondernemingen serieuze pogingen om voor hen belangrijke externe stakeholders te betrekken bij een dialoog over het langetermijnperspectief van het bedrijf.
Uitgangspunt daarbij is veelal the art of the possible: een goede balans tussen economie en mens; tussen people, profit en planet; het zo goed mogelijk afwegen en combineren van de verschillende stakeholderbelangen.
Stakeholdermanagement als realpolitik
Stakeholdermanagement is een vorm van realpolitik: als je geen compromissen sluit, kom je nergens. Streef niet naar utopieën, maar verbeter de samenleving stap voor stap. Er vinden voortdurend machtsverschuivingen plaats en zaken die op het ene moment belangrijk zijn, kunnen er op een ander moment in het geheel niet meer toe doen en vice versa. Door voortdurend te toetsen, wordt beleid concreet. Door incrementeel te veranderen, behouden organisaties hun bestaansrecht. Door te investeren in relaties waarborgen zij hun continuïteit.
Twaalf vraagstukken uit de praktijk
Bij stakeholdermanagement is van belang dat een stakeholderdialoog op een weloverwogen manier wordt gevoerd. Relevante vragen voor een organisatie zijn onder meer:
- Welke stakeholders zijn het meest relevant?
- Hoe staan we te boek bij die stakeholders? Kortom, wat is onze reputatie?
- Hoe kunnen we onze reputatie bij deze stakeholders verwerven dan wel behouden?
- Wat zijn de verwachtingen van die specifieke stakeholder ten aanzien van onze organisatie en hoe ziet de agenda van die stakeholders eruit?
- Hebben wij een relatie met die stakeholder?
- Hoe verloopt die relatie en wie onderhoudt die relatie?
- Wat vindt die specifieke stakeholder van deze relatie?
- Hoe wil deze stakeholder het liefst benaderd worden?
- Wat zijn de onderwerpen van gesprek?
- Wat vindt deze stakeholder van het contact?
- Wie van onze organisatie moet deelnemen in de gesprekken?
- Welke thema’s en issues zijn voor deze stakeholder belangrijk?
Stakeholdermanagement fragmentarisch en ad hoc
Stakeholdermanagement lijkt vaak nog te fragmentarisch, te ad hoc en te veel vanuit silo’s te worden ingevuld. Dit is wel begrijpelijk overigens, vanwege de grote diversiteit van de stakeholders, maar het maakt de behoefte om op een andere manier te sturen niet minder groot.
Bron: Stakeholder management
Door: Paul Stamsnijder