Wees eerlijk over je zwakke punten zegt de Britse seriële ondernemer Ed Relf. En hij heeft recht van spreken, want zijn on-demand wasserijdienst Laundrapp heeft inmiddels 100 filialen. Relf heeft onderweg veel fouten gemaakt, waar hij veel van heeft geleerd.
Relf’s lessen voor ondernemers:
- Wees eerlijk over je zwakke punten. Focus niet alleen op waar je goed in bent. Het is verleidelijk om je vrienden bij je bedrijf te halen, maar weersta die neiging. Zoek mensen die je uitdagen en je zwakke punten aanvullen.
- Stel big hairy audacious goals. Focus al je energie en inspanningen op je why, of BHAG. Alleen zo haal je álles uit je team.
- Zet klanten helemaal bovenaan in je organigram. En ga zorgvuldig om met niet-blije klanten: van hen kun je het meest leren.
- Wees niet totaal datagericht. Laat data niet bepalend zijn voor elke beslissing, want dat kan verlammend werken. Focus niet op zinloze cijfers (aantal downloads, views en registraties) maar op retentiemetrics, zoals de kosten per geacquireerde klant en customer lifetime value.
- Vertrouw op je buikgevoel. Het is onmogelijk om elke beslissing te nemen op basis van louter logica.
- Vier je mislukkingen. Wees niet bang om te falen: van mislukkingen leer je waardevolle dingen. Dat gezegd hebbende: tolerantie voor falen is wat anders dan roekeloosheid.
- Ga er volledig voor. Je zult als ondernemer enorme obstakels tegenkomen en tegen dikke muren aanlopen waar je gewoon doorheen zult moeten breken. Daartoe zul je jezelf voor 110% moeten geven.
- Beslis snel. Het is beter om snel een goede beslissing te nemen dan om langzaam een fantastische beslissing te nemen.
- Het gaat niet over het idee maar over de uitvoering. Zoals Steve Jobs al zei: ‘To me, ideas are worth nothing unless executed.’