Wat is management? Er zijn hele volksstammen wetenschappers gepromoveerd op studies over het verschil tussen management en leiderschap. De meesten vinden de kenmerken van leiderschap: visie, toekomstgerichtheid en charisma, en de kenmerken van management: probleemoplossing, gerichtheid op het hier en nu en pragmatisme. Op ons doel, het optimaliseren van de samenwerking met uw medewerkers, zijn beide begrippen van toepassing.
‘Management is the efficiency in climbing the ladder of success; leadership determines whether the ladder is leaning against the right wall’
Stephen R. Covey
Definitie management
Laten we eens beginnen met de klassieke definitie van management:
- plannen
- organiseren
- leidinggeven
- toezicht houden
Rond 1900 was dit alles wat een manager over zijn vak moest weten. Als u uw managementvaardigheden vandaag de dag beperkt tot deze vier stappen, zult u het echter niet ver schoppen.
Managementrepertoire uitbreiden
Tegenwoordig moet u uw managementrepertoire minimaal uitbreiden met zaken als:
- motiveren
- coachen
- ondersteunen;
- energie geven
- zorgen voor een goede werksfeer
- groei mogelijk maken.
‘The key to successful leadership today is influence, not authority.’
Kenneth Blanchard
En dat zijn allemaal zaken waarbij uw kennis u gaat helpen. Tot slot wil ik u mijn favoriete eigentijdse definitie van leiderschap en management niet onthouden. Naar mijn mening bevat deze alle essenties van modern leiderschap:
‘Leadership is the art of getting someone else to do something you want to be done because he or she wants to do it.’
Dwight D. Eisenhower
Managementtechnieken
De meeste managementtechnieken zullen niet nieuw voor u zijn. Samen vormen ze de basiskennis voor elke manager. De volgende zaken zijn voor een manager belangrijk om kennis van te hebben:
- leiderschapstijlen
- situationeel leiderschap
- motiveren
- teams
- sollicitatiegesprekken
- gesprekken met uw medewerkers
- correctieve gesprekken
- schriftelijke communicatie
- brainstormen
- vergaderingen voorzitten
- vergaderingen bijwonen
- presenteren
- bedrijfscultuur
- onderhandelen
- timemanagement
- netwerken
- visieontwikkeling
- klachtafhandeling
- verkopen
Bron: De gebruiksaanwijzing van uw werknemer
Door: Hans Faas