Ontwerpdenken, je hoort er steeds meer over. Maar wat is design thinking? Design (of ontwerp) is razendsnel net zo’n woord aan het worden als innovatie. Het heeft veel verschillende betekenissen, voor veel verschillende mensen. Design kan in het Engels een zelfstandig naamwoord zijn, een bijvoeglijk naamwoord en een werkwoord. Maar uiteindelijk is design – in het Nederlands: ontwerp/ontwerpen – een krachtige benadering om naar de wereld te kijken en nieuwe kansen aan te boren om de wereld een stukje beter te maken.
Design Thinking: de definitie
Ontwerpen is zowel een proces als een mindset. Het is een doelbewuste reeks toepassingen om nieuwe, duurzame waarde te halen uit verandering en onzekerheid. Hierdoor kunnen individuen en organisaties flexibeler en veerkrachtiger omgaan met constante verandering. Helaas heeft design ook een keerzijde, waar we vaak middenin zitten: de worsteling wanneer ons onverwachte veranderingen overkomen.
Definitie Design Thinking: Design is een gedisciplineerde benadering van het zoeken, identificeren en vasthouden van waarde.
Beter beslissen
Het goede nieuws is dat je al een designer bent, althans een deel van de tijd. Elke keer dat je doelbewust een strategie ontwikkelt of een beslissing neemt op basis van inzichten, handel je als een designer. Minder goed nieuws: veel van de tools die je wellicht gebruikt om die beslissingen te nemen, zijn waarschijnlijk minder bruikbaar dan voorheen – althans niet op zichzelf. Dus, wat doen designers nou precies en welke tools gebruiken ze waardoor ze betere beslissingen nemen?
Het iteratieve proces van design thinking
Cruciaal voor ontwerpen – en designtools – is dat het een iteratief proces is, waarin designers, zoals jij, beginnen met een point of view. Ze trekken eropuit en observeren de wereld om zo hun point of view verder te onderbouwen. Ze creëren opties die kunnen inspelen op de kansen die ze zien, valideren die en gaan verder met die opties die het beste inspelen op de kansen.
Maar het belangrijkste: designers focussen nooit op het simpelweg toepassen van de executie van de gekozen optie. Ontwerpen is continu en iteratief; bedoeld om bestendig met ambiguïteit en verandering om te gaan.
7 kernwaarden van design thinking
Alles begint met de gebruiker
Het observeren van gebruikers om ze te begrijpen, geeft je verfrissende inzichten in hun behoeften. Je moet de juiste vragen stellen om de antwoorden te krijgen die je zoekt.
Denk en werk visueel
Visueel werken en ontwerpdenken helpt je om het grotere plaatje te zien, duidelijkheid te krijgen over complexe onderwerpen, een visueel anker te creëren voor je strategische gesprekken en contact te maken met je publiek.
Vlieg niet solo. Je bent niet slimmer dan de rest
Verzamel verschillende inzichten door samen te werken. Door de ‘brains’ om je heen en in je markt te verbinden, kun je verborgen kansen ontdekken.
Vertel verhalen en deel ervaringen
Verhalen hebben een duidelijk begin en eind, en meestal komen er helden in voor waarmee je publiek zich kan identificeren. Goede verhalen blijven hangen, ook bij design thinking. Goede verhalen worden door anderen doorverteld. Goede verhalen worden verspreid.
Hou het simpel
Begin gewoon. Probeer bij ontwerpdenken niet meteen het eindproduct te bouwen. Voeg geen dingen toe die het echte probleem niet oplossen.
Zet kleine experimenten op en leer er van
Elke kleine iteratie, elk probeersel, levert binnen design thinking talloze bruikbare nieuwe inzichten op – dingen die je niet zou hebben geleerd als je meteen was gaan bouwen. De werkelijkheid is anders dan je aanneemt.
Omarm onzekerheid. Het is voeding voor de hersenen
Behalve verandering zijn er geen zekerheden in de wereld. Accepteer dit en benut kansen die uit die onzekerheid ontstaan.
Bron: Design Denken & Doen
Door: Patrick van der Pijl, Erik Prins