Eenvoudig gezegd, is common ground wat elk teamlid weet dat de andere teamleden weten. De mechanismen van common ground, gemeenschappelijke of gezamenlijke kennis, gedeeld of wederzijds begrip, zijn beschreven door psycholinguïst Herbert Clark en verder ontwikkeld door psycholoog Steven Pinker.
Mensen gebruiken taal om gezamenlijke activiteiten te coördineren. Teamleden zijn wederzijds afhankelijk, omdat ze elkaar nodig hebben om succesvol te zijn als ze samenwerken. Deze wederzijdse afhankelijkheid dwingt iedereen om coördinatieproblemen op te lossen, omdat iedereen zijn of haar bijdrage constant moet afstemmen op de bijdragen van anderen. Zoals Clark beschrijft, moeten teamleden een voldoende niveau van common ground tot stand brengen en onderhouden om gezamenlijke activiteiten uit te voeren: een basis van kennis, overtuigingen en veronderstellingen die door allen wordt gedeeld. Dit is belangrijk vanwege wederzijdse voorspelbaarheid: de teamleden moeten elkaars acties en gedragingen met succes kunnen voorspellen om te coördineren en te bereiken wat ze als team beogen te bereiken.
- Lees ook: Wat is teamcoaching?
Hoe wordt common ground onderhouden?
Hoe wordt de common ground van een team gecreëerd en onderhouden? Via taalgebruik en communicatie. Vanuit een Clarkiaans perspectief is dit de bestaansreden van communicatie — het inzetten van een middel om common ground te creëren en ons te helpen gezamenlijk te coördineren.
Wanneer er genoeg common ground is, kunnen de teamleden elkaars acties succesvol voorspellen en lopen ze tegen minder coördinatieverrassingen aan. Oftewel: ze ervaren minder executieproblemen omdat hun individuele bijdragen op elkaar afgestemd zijn. Coördinatieverrassingen doen zich elke keer voor als teamleden anderen dingen zien doen die niet logisch zijn in termen van hun eigen overtuigingen. Zoals Klein (2005) opmerkt, hebben deze verrassingen hun oorsprong in common ground breakdowns, dat wil zeggen wanneer er verwarring bestaat over wat er gaande is en wie wat doet — met andere woorden, wie wat weet.
Projectfaalfactoren zoals onvolledige vereisten, gebrek aan gebruikersbetrokkenheid, onrealistische verwachtingen, gebrek aan ondersteuning of veranderende vereisten kunnen worden geïnterpreteerd als symptomen van common ground breakdowns, wat het belang benadrukt van het creëren en onderhouden van voldoende common ground, gemeenschappelijke of gezamenlijke kennis, of wederzijds begrip om succesvol teamwork te waarborgen.
Privékennis
Allen weten iets, maar weten niet dat de anderen dat ook weten.
Voorbeeld
- Ann weet dat er een man op straat loopt
- Bob weet dat er een man op straat loopt
- Ann weet niet dat Bob het weet
- Bob weet niet dat Ann het weet
Gedeelde kennis
Allen weten iets, maar alleen sommigen weten dat de anderen dat weten.
Voorbeeld
- Ann weet dat er een man op straat loopt
- Bob weet dat er een man op straat loopt
- Ann weet dat Bob het weet
- Bob weet niet dat Ann het weet
Common ground, gemeenschappelijke/gezamenlijke kennis of wederzijds begrip
Allen weten iets en weten ook dat alle anderen dat weten.
Voorbeeld
- Ann weet dat er een man op straat loopt
- Bob weet dat er een man op straat loopt
- Ann en Bob weten allebei dat ze het allebei weten
In High-Impact Tools voor Teams staan vijf tools centraal die helpen om afstemming te creëren tussen teamleden, om vertrouwen op te bouwen en om snel resultaten te boeken.
- Breng stakeholders visueel op één lijn, verduidelijk de rollen en manage de risico’s als team met de Team Alignment Map.
- Stel goede vragen en haal feiten boven water met de Fact Finder.
- Manage conflicten constructief met de Gids voor Geweldloze Verzoeken.
- Bepaal snel de spelregels voor het team met het Teamcontract.
- Creëer een omgeving van waardering en respect tussen teamleden met de Respectkaart.
Door: Stefano Mastrogiacomo, Alex Osterwalder
Bron: High-Impact Tools voor Teams