Configuratiemanagement ondersteunt bij de ontwikkeling en het onderhoud van een product of document. De configuratie is de manier waarop een product of document uit losse componenten is opgebouwd. De PBS laat zien hoe een product is opgebouwd en helpt bij het leggen van de relaties tussen de producten.
Gedurende het project wordt er stap voor stap aan producten gewerkt. Het is dan belangrijk dat iedereen weet uit welke onderdelen het product is opgebouwd, wat de samenhang is tussen die onderdelen en wat de actuele
versie is. Dit om te voorkomen dat tijd en energie wordt gestoken in oudere versies van het product of dat iets verkeerd wordt gedaan omdat de verbanden tussen de componenten niet duidelijk waren.
Configuratiemanagement gaat over die afspraken die dit voorkomen. Het gaat dan om het identificeren, registreren, volgen en vastleggen van de producten tijdens het project.
Afspraken bij configuratiemanagement
Verder worden bij configuratiemanagement afspraken gemaakt over versiebeheer. Bij softwareontwikkeling wordt de volgende werkwijze gebruikt voor het ophogen van een versienummer:
- Problem report – Er zit een bug in de software, iets werkt niet. Je kunt bijvoorbeeld in een invoerveld voor een naam geen gegevens invullen. Als een bepaald aantal bugs is opgelost, wordt het versienummer verhoogd met 0,01 enzovoort.
- Change request – Iets werkt wel, maar er wordt een wijziging aangebracht zodat het anders werkt. Bijvoorbeeld: het invoerveld moet niet linksonder maar rechtsboven staan en het aantal in te vullen karakters wordt uitgebreid van 10 naar 25. Het versienummer wordt verhoogd naar 0.1 of 0.2 enzovoort.
- Development request – Dit is een geheel nieuwe ontwikkeling. Bijvoorbeeld, de software moet de pagina ook kunnen laten printen. Het versienummer wordt verhoogd naar 2.0 of 3.0 enzovoort.
Zo evolueert de software bijvoorbeeld van versie 1.0 via 1.01 en 1.10 naar 2.0 en daar draagt configuratiemanagement aan bij.
Bron: Projecten en projectportfolio in control
Door: Guido Fröhlichs