Bedrijfsvoering, waar hebben we het dan over? Er zijn verschillende omschrijvingen in omloop. Wij kiezen voor: alle processen gericht op de sturing en ondersteuning van het primaire proces. Dus niet het primaire proces zelf, de dienstverlening. Maar wel alle secundaire processen, oftewel de processen waar de overheadafdelingen mee belast zijn.
Geschatte leestijd: 3 minuten
Inhoudsopgave
Het gaat hierbij om de volgende functies: directie en management, personeel en organisatie, ICT, financiën en control, communicatie, juridische zaken, facilitaire zaken en de secretariaten. Een interessante daarin is ICT. In het verleden was dit een zuivere bedrijfsvoeringsfunctie, deze stond immers ten dienste van het primaire proces. Tegenwoordig worden ook veel primaire processen door ICT-systemen uitgevoerd, denk aan bancaire systemen en het plaatsen van een bestelling bij een webwinkel. ICT vereist dus speciale aandacht. Het is zowel onderdeel van de bedrijfsvoering als van het primaire proces.
Toenemende complexiteit bij bedrijfsvoering
Door de toenemende complexiteit en dynamiek vereist het succesvol leiden van een organisatie veel meer kennis dan tien jaar geleden. Van de directie wordt op talrijke gebieden een visie en voorbeeldrol verwacht.
Bedrijfsvoering is meer dan ooit voer voor de directietafel. Het is tegenwoordig schaken op vele borden. In het verleden waren adviesvragen die we kregen vooral gericht op een goede kwaliteit van de bedrijfsvoeringsafdelingen tegen zo laag mogelijke kosten. Tegenwoordig raken de vraagstukken steeds vaker de organisatie als geheel.
Thema’s voor strategische bedrijfsvoering
Ten aanzien van de thema’s die momenteel op de directietafel liggen, maken we onderscheid tussen nieuwe en tijdloze thema’s. De nieuwe thema’s zijn overigens blijvertjes. Tijdloze thema’s hebben blijvend aandacht
nodig en hebben vaak ook een nieuw jasje.
Nieuwe thema’s
- Hoe maak je je organisatie wendbaarder en schokbestendiger?
- Hoe geef je vorm aan hybride werken?
- Hoe ga je meer datagedreven werken?
- Hoe geef je vorm aan de digitale transformatie?
- Hoe verduurzaam je je organisatie?
Overigens is ‘nieuw’ een relatief begrip. Wel vereisen deze thema’s in de praktijk veel meer managementaandacht dan vijf of tien jaar geleden. En duurzaamheid is eigenlijk al een thema sinds het rapport van de Club van Rome in 1972. Toch wordt het pas vrij recentelijk serieus genomen. Ook rond de millenniumwisseling waren er al organisaties met een flexibel kantoorconcept, iets wat pas nu echt gemeengoed geworden is. Zo zijn er bij elk thema voorlopers en volgers, per saldo geeft het lijstje de ontwikkeling aardig weer.
Tijdloze thema’s
- Hoe blijf je effectief en van waarde?
- Hoe houd je de productiviteit op orde?
- Hoe houd je de basis op orde?
- Hoe blijf je een aantrekkelijke werkgever?
- Jouw rol als manager of stafmedewerker in al deze thema’s.
Bron: Check je bedrijfsvoering
Door: Mark Huijben