Slechts twaalf procent van de werkende Nederlanders heeft momenteel het idee uitgeleerd te zijn. Dat betekent gelukkig dat de overgrote meerderheid denkt nog genoeg te kunnen leren. Vanuit de overheid wordt dit gestimuleerd met onder meer het levenlanglerenkrediet, waarbij iedereen tot 56 jaar tegen aantrekkelijke voorwaarden kan lenen om een studie te bekostigen. Daarnaast zijn er subsidies die bij de regering aangevraagd kunnen worden en is er de fiscale scholingsaftrek voor particulieren. Ook zien we dat bedrijven steeds meer stappen zetten om hun werknemers te stimuleren een opleiding naast hun baan op te pakken. Maar welke rol is hierbij voor de manager weggelegd?
Tijd
Twee veelgehoorde redenen waarom werknemers zich niet ontwikkelen zijn een gebrek aan tijd en aan geld. Als we naar het eerste aspect kijken, zien we dat nog lang niet alle werkgevers hierin faciliteren. Zo geeft bijna de helft van werkend Nederland (48%) aan dat als zij een opleiding willen volgen, ze dit in hun eigen tijd moeten doen. Zij hebben geen werkgever die hen van wat taken vrijstelt om zo tijd voor een (broodnodige) opleiding te maken.
Maar liefst veertien procent offert momenteel zijn vrije dagen op om een opleiding te kunnen volgen. Het eerste punt waar je dus als manager het verschil kan maken is het geven van tijd om een opleiding te volgen. Zorg dat het bordje van de werknemer minder vol komt te liggen, zodat hij tijd heeft om een opleiding te volgen. Blijf daarbij gedurende de hele studie in contact met de werknemer om te zien of er genoeg ruimte blijft om studie en werk te combineren. Maak je hier hard voor, want dit levert zowel de werknemer als het bedrijf veel op. Zo heb je tevreden en gemotiveerde werknemers, wat leidt tot betere en snellere bedrijfsresultaten.
Geld
Dan het volgende obstakel voor veel werknemers: geld. Ook hier blijkt dat slechts pakweg de helft van de werkgevers haar medewerkers bijstaat in de financiering. 52 procent geeft namelijk aan dat zijn werknemer de studiekosten betaalt als hij een opleiding wil volgen. Ook hier zijn dus genoeg stappen te zetten en geldt: de investering die je doet, verdient zichzelf dubbel en dwars terug. Met vernieuwde kennis kan een werknemer zich immers verder ontwikkelen en wellicht andere werkzaamheden oppakken of meer gecompliceerde taken uitvoeren. Als manager is het belangrijk dat jij ervoor zorgt dat er budget beschikbaar komt als werknemers een opleiding willen volgen.
De juiste sfeer creëren
Daarnaast weten werknemers lang niet altijd of hun bedrijf een opleidingsbudget heeft. Hier wordt in veel gevallen onvoldoende over gecommuniceerd. Jouw rol als manager in de ontwikkeling van medewerkers is ook om hen te blijven herinneren aan de mogelijkheden die er zijn. Stip hierbij aan wat er mogelijk is qua tijd en geld, maar ook waarom ontwikkeling belangrijk is. Dit zal je in het begin wellicht vaker moeten doen, maar als het onderwerp maar vaak genoeg ter sprake komt dan zal dit vanzelf genoeg inbedden in de gehele organisatie.
In-house trainingen
Naast het stimuleren van werknemers om een opleiding naast het werk volgen, kan het raadzaam zijn om een paar keer per jaar op de werkvloer trainingen te organiseren. Dit kan via een opleider, maar kunnen ook masterclasses zijn van andere werknemers of personen uit het netwerk. Zo blijven werknemers op een laagdrempelige manier met hun ontwikkeling bezig en weet jij zeker dat de meest actuele kennis in huis is. Zo’n training kan ingaan op aspecten van je corebusiness, maar kan bijvoorbeeld ook gaan over Excelvaardigheden. Dit kan een standaard training zijn, maar steeds meer organisaties leveren maatwerk trainingen of opleidingsdagen voor jouw organisatie.
Hoewel ontwikkeling iets is waar werknemers zelf aan moeten werken, kunnen managers en directeuren ook de benodigde stappen zetten om medewerkers het belang van ontwikkeling in te laten zien en hen de ruimte te bieden om dit naast hun werk te doen. Het is namelijk ontzettend zonde als een werknemer wel gemotiveerd is om zichzelf te blijven ontwikkelen, maar hier door de organisatie niet in gestimuleerd wordt. Momenteel is er bij 21 procent van de werkende Nederlanders helemaal niets geregeld om een opleiding naast werk te volgen en krijgt dus bijna de helft geen tijd van de werkgever om door te leren. Erg hoge percentages en dat is waar managers het verschil kunnen maken. Zij kunnen de brug slaan tussen directie en werknemers en daarbij zorgen voor betere regelingen om ontwikkeling te allen tijde te stimuleren.
Door: Sven Tump, directeur NCOI