Voor mijn onderzoek vroeg ik meer dan 500 mensen welk gedrag op hun werk voor hen absoluut onacceptabel is. Dat zaken als discriminatie, seksuele intimidatie en fraude niet door de beugel kunnen is helder. Maar bij āonfatsoenlijkā en āniet respectvolā wordt het al wat schimmiger wat we daar onder verstaan. Is je stem verheffen intimiderend? Is een seksistisch grapje hetzelfde als pesten? Betekent je mond houden niet de waarheid vertellen? En wat is het verschil tussen kritisch zijn en klagen? Wanneer ben je zelfsturend en wanneer denk je alleen maar aan jezelf?

Wat we onacceptabel vinden op de werkvloer (bovenaan staat wat het meest genoemd is):
- Seksuele intimidatie.
- Fraude/stelen.
- Intimidatie met woorden of misbruik van macht. Anderen onfatsoenlijk/ Onbeschoft/laatdunkend bejegenen.
- Pesten/treiteren.
- Afspraken niet nakomen. Niet doen wat je zegt.
- Niet de waarheid vertellen, oneerlijkheid.
- Roddelen. Negatief over collegaās praten die er niet bij zijn. Het niet tegen de persoon zelf zeggen, maar wĆ©l tegen anderen.
- Klagen. Cynisme.
- Geen verantwoordelijkheid nemen/duiken/niet proactief zijn.
- Alleen aan het eigenbelang denken.
- Niet aanspreekbaar zijn op gedrag. Fouten niet erkennen.
- Niet op tijd laten weten als het niet goed gaat.
- In de vergadering op iPad/mobiel/laptop kijken. Niet actief meedoen in de vergadering.
- Elkaar niet (duidelijk) aanspreken op ongewenst gedrag.
- Te laat komen in een vergadering (en doen alsof er niets aan de hand is).
Bron: Onderzoek naar aanspreekgedrag in Nederlandse organisaties door Gytha Heins, 2014-2017
Wat (niet) acceptabel is, kan afhangen van het niveau waarop iemand opereert en de verantwoordelijkheden die daarbij horen. āEr moet veel veranderen. Dat geeft een behoorlijke dynamiek en de oude houvast raakt weg. Veel mensen worden daar nerveus van. Dat accepteer ik van mensen in schaal 6, maar niet in schaal 16. Deze topmanagers zijn vaak zeer gecommitteerd, maar doen soms uit zenuwachtigheid de verkeerde dingen. Dan krijg ik te horen: āManager X is zo intimiderend.ā Daar moet uiteraard voldoende bewijs voor zijn, maar dan ga ik het gesprek zeker aanā, aldus een bestuurder van een grote organisatie.
āWe nemen aan dat onze persoonlijke waarden voor anderen net zo vanzelfsprekend zijn als voor onszelfā
Wat acceptabel of niet acceptabel is, hangt ook in sterke mate af van persoonlijke waarden en waarheden. We nemen aan dat die voor anderen net zo vanzelfsprekend zijn als voor onszelf. Bijvoorbeeld wanneer je hevig verbolgen bent als iemand te laat komt, omdat op tijd komen voor jou synoniem is aan respect tonen. Of als je ontploft op het moment dat je ontdekt dat er achter je rug over je gesproken is, want jij bent grootgebracht met de waarde āpraat nooit negatief over iemand die er niet bij isā.
Een manager vertelde: āWaar ik allergisch voor ben is ākaken op elkaarā als je mening gevraagd wordt en dan achteraf een mail met kritiek sturen.ā En een leidinggevende uit dezelfde organisatie deelde: āIk hou niet van lui, want dat ben ik zelf ook niet.ā Onze eigen lat is de maatstaf voor anderen.
Excuus of niet?
Managers geven de volgende verklaringen voor het feit dat er in hun organisatie zo weinig wordt aangesproken:
- āHet is een soort uitruilmechanisme.ā
- āHet is gewoon tegennatuurlijk, een conflict opzoeken.ā
- āZe doen het niet omdat ze elkaar volgende week weer nodig hebben.ā
- āMisschien hebben ze het al een paar keer geprobeerd, maar wordt
- er niets mee gedaan. Dan stop je er op een gegeven moment mee.ā
Dat uitruilen gaat vaak onbewust. Als ik jou niet aan je afspraken houd, hoef ik de mijne ook niet zo stipt na te komen. Als jij er niets van zegt dat ik af en toe om tien uur start, zeg ik er niets van dat jij af en toe een uurtje eerder stopt. Als ik jou niet aanspreek op het declareren van privĆ©diners, kan ik zelf businessclass reizen op kosten van de zaakā¦
Herken je dat? Wat ruil jij uit?
Logisch klinkende redenen
In organisaties hoor je vrijwel nooit dat we het lastig of spannend vinden om iemand aan te spreken. Mensen delen wel logisch klinkende redenen om het niet te hoeven doen:
- āIk heb er geen tijd voor.ā
- āHet heeft geen zin; hij staat er toch niet voor open.ā
- āHet zit in zijn karakter en verandert toch niet.ā
- āIk wil de relatie niet beschadigen.ā
- āDe privĆ©situatie laat het nu even niet toe.ā
- āHet team is al zo druk/overbelast.ā
- āZij gaat toch over een paar jaar met pensioenā of āHet contract loopt
- toch bijna af.ā
- āDit is niet het goede moment.ā
- āHet is niet mijn rol/verantwoordelijkheidā. āDat moet de voorzitter/
- leidinggevende maar doen.ā
- āWie ben ik om hem te corrigeren?ā
- āAnderen hebben er vast geen last van.ā
- āHet gaat wel weer over.ā
- āMisschien zie ik het niet goed?ā
Welke argumenten gebruik jij?
Welke argumenten gebruik jij? Interessante vraag is natuurlijk: is het waar? Heb je Ʃcht geen tijd of is het een kwestie van er geen prioriteit aan geven? Wees eerlijk: in hoeverre zijn deze argumenten legitiem? Of heb je wellicht een geloofwaardig excuus te pakken om deze lastige klus niet te hoeven klaren?
āNiet aanspreken betekent gedogen en toelatenā
Het is belangrijk daar over na te denken. Want niet aanspreken betekent gedogen en toelaten. Niets doen is een keus. Misschien ervaar je dat zelf niet zo, maar de mensen om je heen doen dat zeker.
Bron: Aanspreken? Gewoon doen!
Door: Gytha Heins