Alle businesses en alle managers vertrouwen op een vaste verzameling veronderstellingen over de organisatie en haar omgeving. Vaker wel dan niet nemen de veronderstellingen de vorm aan van ongeschreven regels die van generatie tot generatie worden doorgegeven, door werknemers maar ook door managers. Ze zijn diep verankerd in de geschiedenis van de onderneming, de culturele erfenis waarop alle opeenvolgende besluiten berustten. Maar ze zijn slechts zelden of nooit onderwerp van een open debat.
De meest basale veronderstelling heeft betrekking op wat de onderneming eigenlijk is: ‘Wij zijn actief in de X-markt, we voorzien eindgebruiker Y van producten die aantrekkelijk voor hem zijn vanwege Z.’ Met zo’n uitspraak kun je de onderneming achter een bepaalde taak verenigen. Maar heel vaak hebben mensen in de onderneming andere, net zo relevante veronderstellingen over wat het bedrijf doet, hoe het waarde creëert of over welk ander aspect van de business dan ook. In ons boek Unboss beschrijven we hoe je iedereen achter een bepaald doel verenigt. Laten we nu eerst eens kijken naar de veronderstellingen waarop de onderneming berust, het belang daarvan voor de manier waarop de organisatie werkt en voor de kijk op de toekomst.