Hoe krijg je de juiste mensen aan boord en houd je ze gemotiveerd? Bij waarachtig leiderschap draait het om het ontwikkelen van bevlogen medewerkers, die klanten creëren die ambassadeurs van de organisatie worden om zodoende excellente resultaten te kunnen behalen. Wil je die werkmotivatie binnen organisaties bevorderen, dan blijkt een hoger doel, een purpose, hebben een flinke aanjager, in het bijzonder voor professionals van de Y-generatie.
Uiteindelijk draait alles om werkmotivatie. De motivatie om weer door te gaan na ellende en de motivatie om door te gaan na een behaald succes. Winnen is pas waardevol als je het kunt herhalen. Voor veel individuen lijkt een mager zesje echter goed genoeg. Niet alleen is dit een gevaar voor onszelf, het vormt ook een risico voor de gemiddelde levensduur van bedrijven: in de afgelopen vijftien jaar is die met ruim 80 procent verminderd.
Vind je eigen verhaal, je eigen reis
De enige zekerheid ben je zelf. Vanuit die visie weet je wat je te doen staat: trek jezelf naar een hoger doel. Vind je purpose, pas dan zullen je werkmotivatie en je resultaten significant en voor lange tijd kunnen toenemen. Een hoger doel, of beter gezegd purpose, is een nooit af te ronden taak. Waarom ben je op deze wereld? Je vindt die purpose door je af te vragen op welk moment in je leven je echt het gevoel had dat je écht gelukkig was. Die momenten die niets te maken hebben met prijzen of zakelijke successen zijn belangrijk om terug te vinden. Als dat lukt, creëer je in principe je eigen verhaal, je eigen reis waarin jij gelooft. Welke prestatiecultuur, gebruiken, rituelen en posities horen bij jou en kun je inzetten om een ander optimaal van dienst te zijn? Hierdoor ontstaat een purpose die niet alleen de ander, maar ook jezelf en je organisatie verder helpt.
Enkel wanneer je nuttig bent voor een ander, kun je bijdragen en succes
Straal nut, focus en blijdschap uit
Voor organisaties is een purpose van belang om mensen optimaal gemotiveerd te krijgen en te houden, want daardoor kunnen medewerkers zich identificeren met het bedrijf. Het geeft zingeving. Zo’n purpose zorgt ervoor dat je gemotiveerd blijft om door te gaan, zelfs wanneer je al fantastische resultaten hebt behaald.
Enkel wanneer je nuttig bent voor een ander, kun je bijdragen en succesvol worden. Dit nut heeft een verhaal nodig waarmee een ander zich kan identificeren; een verhaal dat staat voor wie jij bent en wat jij wilt bereiken voor anderen. Dat verhaal Ãs jou. Straal nut, focus en blijdschap uit en mensen zullen met jou willen meereizen.
4 aspecten van hoe een goede purpose het leveren van de juiste prestaties stimuleert:
- Een goede purpose biedt een aansprekend ‘waarom’. Zodra je als organisatie of individu het antwoord hebt geformuleerd op de waarom-vraag en met name op de vraag ‘waarom en waaraan werken wij samen?’, kan het juiste gedrag ontstaan. Waarom kom ik ’s ochtends een halfuur eerder op kantoor? En waarom zou ik die klantvraag nog afhandelen als het al vijf uur is geweest? De waarom-vraag geeft je bewust en onbewust houvast voor nieuw gedrag.
- Een goede purpose voegt ook waarde toe aan kleine handelingen. Met een goede purpose in gedachten worden alle acties die je onderneemt, hoe klein ook, ineens zinvol en zingevend. Deze minieme handelingen leiden tot groots gedrag en excellente uitkomsten.
- Een goede purpose vergroot het moraal. Een zinvolle actie leidt niet alleen tot verbeterde prestaties, maar het verbetert ook je gemoedstoestand. Zodra je begrijpt en beseft dat je acties, hoe miniem ook, bijdragen aan die excellente uitkomst, voel je je beter over wat je aan het doen bent.
- Een goede purpose is een kompas. Misschien heb je een doel dat over twee weken al te realiseren is. Misschien duurt het langer dan een jaar. Wat het zou moeten doen, is een complete levensstijlverandering veroorzaken. Wat het doel ook is, de purpose is het kompas voor de weg ernaartoe. Het helpt je bepalen waar je vandaan komt, hoe je er nu voor staat en waar je naartoe gaat. Als je eenmaal weet wie jij wilt zijn – als individu of als organisatie – zal die aansprekende purpose elke stap onderweg waarde en zin geven.
De juiste purpose ontwikkelen doe je niet in één nacht
Niet in één nacht
Het vinden van een purpose kan een lange weg blijken. Organisaties, topcoaches en executives hebben soms een periode van zes tot twaalf maanden nodig om hun levensverhaal en de oorsprong en zingeving van hun organisatie te kunnen vatten in een purpose van slechts twee tot zeven woorden. De juiste purpose ontwikkelen doe je niet in één nacht; het is vaak de uitkomst van al het werk dat daarvoor al is gedaan.
De meeste leiders zijn al lang in het proces beland om hun purpose of die van hun organisatie te vinden. Het gaat slechts om het ontdekken, en vaak zelfs herontdekken en dus niet uitvinden, van die purpose. We zijn allemaal onderweg om de volgende fase van onszelf te vinden. In sommige gevallen lijken we echter te bang om die purpose ook echt te vinden.
Bron: The devil inside van Bas Kodden