Veertig procent van werkend Nederland vindt het ongepast wanneer hun werkgever hen stoort tijdens een vakantie. Dit blijkt uit onderzoek van Top Employers Institute onder meer dan 1.000 werkende Nederlanders bij bedrijven met 250 medewerkers of meer. Bemoeienis van de werkgever heeft dus zijn grenzen voor de werkende Nederlander, toch zijn er wel uitzonderingen. Zo wordt er al door vier op de vijf organisaties aandacht besteed aan het verlenen van bovenwettelijk verlof aan de medewerker, wanneer dit nodig blijkt.
Uitzonderingen in bemoeienis
De werkgever mag van de meerderheid van werkend Nederland (59%) wel betrokkenheid tonen met de werknemer wanneer het gaat over de gezondheid van werknemers en als dit impact heeft op het werk. Werkgevers kunnen hier onder andere aandacht aan schenken door naast wettelijk geregelde vormen van verlof (vakantiedagen, zwangerschapsverlof, ouderschapsverlof, etc.) ook bovenwettelijke vormen van verlof toe te staan. In veel gevallen gebeurt dit al. Zo geeft 45 procent van de organisaties hun medewerkers vrije tijd terug voor gemaakte overuren. Ook verleent 44 procent calamiteitenverlof en krijgt ruim een kwart (28%) van de werknemers studieverlof.
Voor een op de vijf (21%) organisaties geldt dat ze naast het wettelijke verlof geen andere vormen van verlof aanbieden. Desalniettemin heeft de meerderheid (71%) van werkend Nederland er vertrouwen in dat ze samen met hun werkgever tot een oplossing komen wanneer bovenwettelijk verlof nodig zou zijn.
Jaloezie om vakantiedagen
Goede vakantie- en verlofregelingen zijn voor veel werkende Nederlanders een zwaarwegende arbeidsvoorwaarde. Een kwart (26%) zegt bewust te kiezen voor een grote organisatie, omdat zij hun HR-beleid vaker op orde hebben. Toch blijft er nog wat te wensen over; een derde (32%) van de ondervraagden is jaloers op bedrijven die hun personeel ongelimiteerde vakantiedagen aanbieden. Ook zeggen drie op de tien Nederlanders (27%) het niet prettig te vinden als hun leidinggevende zich mengt in het aantal nog op te nemen vakantiedagen.
Monica van der Meeren, Regional Director EMEA van Top Employers Institute zegt hierover: “Als werkgever is het belangrijk om een middenweg te vinden tussen betrokkenheid tonen bij je medewerkers en ze tegelijkertijd niet te veel op hun nek te zitten. Medewerkers moeten niet het idee hebben dat ze continu op hun vingers worden gekeken, maar tegelijkertijd moet je als werkgever laten zien dat je er bent wanneer dat nodig is. Dit betekent onder andere dat je je medewerkers met rust laat tijdens hun vakantie, en ze op die manier ook met frisse moed terugkeren. Het is al een stap in de goede richting dat organisaties zich bewegen richting de medewerkers door middel van het toekennen van bovenwettelijke verlofvormen. Op die manier kunnen werkgevers individueel inspelen op de behoeften van medewerkers, iets wat in deze tijd zeer belangrijk is.”
Bron: Top Employers Institure