Hoewel het verschuiven van businessmodellen niet eenvoudig is, is het ontwerpen van de toekomst wel degelijk haalbaar wanneer we proberen de behoeften en wensen van onze (toekomstige) klanten te begrijpen. Daarom delen we hier enkele trends waarvan onze vrienden bij Trendwatching.com denken dat je ze in de gaten moet houden en vormgeven voor later… en nu.
Groene druk
We bevinden ons op het kantelpunt waar mensen zich bewust worden van het milieu en erom geven. Hier vindt de shift plaats van ecoconsumptie als statussymbool (zoals Patagonia, Nike en Beyond Meat) naar mainstream, voor zowel B2C- als B2B-bedrijven. Bovendien zullen bedrijven die milieu-, bestuurlijk en maatschappelijk beleid opnemen in hun cultuur en activiteiten, worden gezien als geschikte alternatieven voor traditionele bedrijven die niet die kant op gaan.
Merk-avatars
Mensen zijn sociale dieren en zoeken verbinding met elkaar en met de merken die hun interesses verpersoonlijken. Of het nu B2C of B2B is, mensen verwachten op nieuwe manieren met merken in contact te komen via digitale kanalen zoals websites, games, apps, bots en virtuele assistenten (AI-gestuurde gesprekken). Om relevant te blijven, moeten merken bovendien in meerdere kanalen bestaan, en zelfs in de media, zodat klanten worden herinnerd aan hun relatie en relevantie.
Burgermedia
Als COVID-19 iets heeft aangetoond, dan is het dat onze behoefte aan community de fysieke connectie overstijgt. En hoewel de sociale media een soort utopie beloofden te zijn, bleken ze giftig en onuitnodigend. Burgermedia gaat daarom over het bevorderen van vertrouwde niche-community’s die mensen in staat stellen in contact te komen met andere mensen (meestal virtueel) om inzichten, verhalen en standpunten te delen. Of je dit nu doet via online conferenties of in virtuele ontmoetingsruimtes, de community’s die je cultiveert, zullen langdurige klantrelaties opleveren.
Metamorfose door design
Hoewel elke klant het gevoel moet hebben dat hij relevant is voor de merken waarmee hij zakendoet, gaat het er bij deze trend om dat met digitale technologie voor elke klant gepersonaliseerde ervaringen worden gecreëerd… die voortdurend worden geüpdatet om te kunnen inhaken op de nieuwe realiteit. Dit zijn zowel digitale als fysieke ervaringen (iPhones worden bijvoorbeeld gepersonaliseerd door de gebruiker en via updates van de software en apps). Uiteindelijk kan deze trend leiden tot nieuwe relevance-as-a-service businessmodellen, die ook voor andere diensten personalisatie bieden.
De burn-out
Welzijn is, net als verbinding, een menselijke basisbehoefte. Hoewel digitale technologie altijd beloofde om mensen efficiënter te maken waardoor ze tijd voor zichzelf zouden overhouden, werken we in de praktijk in een ‘always on’-omgeving. Door de paradigmaverschuiving die COVID-19 teweegbrengt, hebben mensen in elke branche zich opnieuw gericht op hun eigen welzijn, terwijl ze ook werk verzetten. De bedrijven die de werknemerservaring op dezelfde manier cultiveren als de klantervaring, zullen worden gezien als partners voor de lange termijn in plaats van als mensfabrieken.
Bron: Business Model Shifts
Door: Patrick van der Pijl, Roland Wijnen, Maarten van Lieshout