De technologische veranderingen denderen voort, steeds sneller. Tien trends die op de agenda van senior managers zouden moeten staan.
Drie jaar geleden beschreef McKinsey tien IT-enabled trends die het bedrijfsleven ingrijpend zouden gaan beïnvloeden. Dingen gaan snel. De wereldwijde datavoorraad verdubbelt elke 20 maanden. Er zijn nu al 12 miljard apparaten met internettoegang. Jaarlijks vindt er inmiddels voor bijna 1 biljoen dollar aan betalingen per mobiele telefoon plaats. Tijd voor een update dus, met – deels – nieuwe trends. Tien IT-gebaseerde trends die op de agenda van executives moeten staan:
- Deelnemen aan de sociale matrix, die medewerkers, klanten en leveranciers onderling verbindt. Sociale platforms worden steeds meer de plekken waar bedrijven operaties uitvoeren en zakendoen.
- Concurreren op basis van big data en advanced analytics.
- Gebruikmaken van het ‘Internet of All Things’. Objecten hebben via sensoren een online verbinding.
- Alles als service aanbieden – dat wil zeggen: in de cloud.
- Automatisering van kenniswerk. Dit is wereldwijd het grootste jobsegment en gaat de productiviteit van ondernemingen drastisch vergroten.
- Drie miljard nieuwe digitale burgers zien te bereiken. Grotendeels in opkomende markten. Ter indicatie: India’s digitale penetratie is nog maar 10 procent, die van China slechts 40 procent, en dat gaat veranderen.
- Integratie van digitale en fysieke ervaringen. Digitale informatie wordt gebruikt om de ervaringen van klanten met producten en diensten uit te breiden (augmented experiences).
- Aanbieden van diensten die gratis, gepersonaliseerd, intuïtief in het gebruik en totaal gebruikergericht zijn. Dat maakt het nodig om met alternatieve businessmodellen te experimenteren.
- Enorme toename van particuliere (peer-to-peer) handel via internet.
- Transformatie van overheid, onderwijs en gezondheidszorg. Deze sectoren gaan steeds meer gebruikmaken van digitale technologieën, met allerlei gunstige (productiviteits- en andere) gevolgen voor bedrijven.
Bron: Jacques Bughin et al. in: McKinsey Quarterly mei 2013.