Hoe moet ons team zich gedragen? Teamontwerp is essentieel, maar er is meer nodig: teamgedrag. Ook al heb je ondernemerservaring, ook de manier waarop je omgaat met je teamleden moet voldoen aan bepaalde eisen. Teamgedrag kunnen we onderverdelen in zes categorieën die bepalend zijn voor het succes van een team.
Zes categorieën voor teamgedrag
Beïnvloed door data
Je hoeft niet gestuurd te worden door data, maar je moet wel beïnvloed worden door data. Teams bevinden zich niet langer in de riante positie dat ze aan de slag kunnen met een enorme hoeveelheid features. De inzichten die ze verkrijgen op basis van data zijn bepalend voor de backlog en de strategie.
Gestuurd door experimenten
Teams zijn bereid om fouten te maken en te experimenteren. Ze richten zich niet alleen op het leveren van features, maar ontwerpen ook experimenten om meer te leren over hun meest risicovolle aannames.
Klantgericht
Om een nieuwe business te kunnen ontwikkelen moeten teams weten waarom ze aan een bepaald project werken. Allereerst moeten ze continu voeling houden met de klant. Dit moet niet beperkt blijven tot nieuwe klantervaringen, maar verder reiken dan het product zelf.
Ondernemersgedrag
Handel snel en blijf valideren. Teams ervaren urgentie en creëren een goed moment om te komen tot een levensvatbaar product. Dit houdt in dat ze ook zeer snel creatieve oplossingen voor problemen bedenken.
Iteratieve benadering
Teams streven naar een bepaald gewenst resultaat door een herhaalde cyclus van handelingen te doorlopen. Deze iteratieve benadering veronderstelt dat je de oplossing nog niet kent, en daarom doorloop je telkens deze cyclus van verschillende benaderingen om het gewenste resultaat te realiseren.
Aannames testen
Teams moeten bereid zijn om de status quo en de normale gang van zaken op de proef te stellen. Ze zijn niet bang om een ontwrichtend businessmodel te testen dat kan leiden tot grote resultaten. Ze spelen nooit op safe.
Teamgedrag: Je team uitbouwen
Je kunt aan dit project beginnen zonder team, maar aangezien experimenten na verloop van tijd complexer worden, is de kans groot dat je nieuwe teamleden zult toevoegen. Ga er dus vanuit dat je na verloop van tijd je team verder zult uitbreiden en ontwikkelen. Tegelijkertijd zul je uiteindelijk een product-marktfit vinden en op de juiste manier bouwen en opschalen.
Bron: Businessideeën testen
Door: David J. Bland, Alex Osterwalder