Werken aan strategie als startpunt van verandering. Een strategie die werkt, kenmerkt zich door bewuste, onderbouwde en scherpe keuzes. Maar een briljante (inhoudelijke) strategie doet weinig als de organisatie die strategie niet ‘draagt’. Of erger nog, als de strategie op de plank belandt, naast al die andere plannen… Strategierealisatie gaat dan ook hand in hand met effectief verandermanagement. Wat daarin belangrijk is? We nemen jou mee in de vijf belangrijkste lessen.
Geschatte leestijd: 4 minuten
Inhoudsopgave
- Laat de inhoudelijke redenering bijdragen aan begrip en acceptatie
- Betrek de organisatie, maar wees duidelijk over rollen en verwachtingen
- Houd tijdens het strategieproces ook rekening met het ‘kleine verhaal’
- Zorg voor duidelijke kaders waardoor je de ruimte beter benut
- Volg de strategie op met een doordacht verandertraject
Laat de inhoudelijke redenering bijdragen aan begrip en acceptatie
Robuuste strategische keuzes vragen om een goede inhoudelijke analyse. Door het in kaart brengen van de omgeving én de huidige positie van de organisatie, kun je onderbouwde keuzes maken. Dit levert vaak een bulk aan relevantie informatie op die je in staat stelt jouw specifieke competenties te matchen aan de vereisten van de markt. Benut deze informatie wanneer je communiceert over de strategie. Houd het simpel, maak het presentabel en neem medewerkers mee in de inhoudelijke redenering. Dit helpt in het begrijpen én accepteren van de gemaakte strategische keuzes.
Betrek de organisatie, maar wees duidelijk over rollen en verwachtingen
Zorgen voor een inhoudelijk kloppende strategie is niet het enige wat je te doen staat als je wilt dat het daadwerkelijk gaat werken. Zorg ervoor dat je (groepen) medewerkers tijdens het proces op verschillende momenten betrekt. Benut de kennis die je in huis hebt en neem hen mee in het proces. Wees echter helder over wat je hen vraagt en welke rol zij hebben. Voorkom te allen tijde schijnparticipatie. Neem na het vaststellen van de strategie ook voldoende tijd om met de organisatie, afdelingen en teams én individuele medewerker de strategie te doorleven. Wat betekent de strategie voor mij? Faciliteer dit gesprek en geef leidinggevenden hier een zichtbare rol in.
Houd tijdens het strategieproces ook rekening met het ‘kleine verhaal’
Strategie gaat over het ‘grote verhaal’. Het gaat over waar een organisatie voor staat en voor gaat. Het verbindt en geeft richting. De impact van de strategische keuzes op (groepen) medewerkers, het ‘kleine verhaal’, kan soms groot zijn. Dit betekent niet dat je daarom bepaalde  keuzes niet moet maken. Ga hier alleen niet te snel aan voorbij. Heb gedurende en na het traject oog voor beoogde en onbeoogde effecten van (te maken) strategische keuzes. Wees eerlijk, durf kwetsbaar te zijn en bied perspectief.
Zorg voor duidelijke kaders waardoor je de ruimte beter benut
Strategie vraagt om lef. Lef om voldoende scherp en concreet te zijn in de keuzes die voorliggen. Zorg ervoor dat de strategische koers richting geeft en een duidelijk kader biedt. Wees bijvoorbeeld ook helder over wat je in de toekomst niet meer doet. Een helder kader creëert ruimte, duidelijkheid en rust. Het zorgt ervoor dat afdelingen en teams de juiste prioriteiten kunnen stellen én de ruimte binnen het kader beter wordt benut.
Volg de strategie op met een doordacht verandertraject
De verandering begint in principe bij de start van je strategietraject. De wijze waarop je het strategieproces vormgeeft, moet in lijn zijn met het soort organisatie dat je wilt zijn en de verandering die je teweeg wilt brengen. Daarnaast kunnen de implicaties van de strategie leiden tot een omvangrijke veranderopgave. Denk aan de wijze waarop wordt georganiseerd en gestuurd, welk ander gedrag gewenst en nodig is en wat de (nieuwe) strategie vraagt van leiderschap. Het coördineren van de veranderopgaven die voortkomen uit het strategietraject is vervolgens essentieel. Voor je het weet vinden er talloze (goed bedoelde) initiatieven plaats die niet in lijn zijn met de gekozen richting, hier haaks op staan, of niet in lijn zijn met elkaar.
Meer weten en direct aan de slag?
TEN HAVE Change Management organiseert op 7 juli 2022 de Masterclass Doordacht Veranderen.
Tijdens de masterclass kun je deelnemen aan de workshop Strategie: laat succes geen toeval zijn. In deze workshop leer je met behulp van het StrategieCanvas welke stappen leiden tot het maken van onderbouwde en concrete keuzes. Dit alles gebaseerd op het onderscheidend vermogen van jouw organisatie én commitment voor de realisatie oplevert. Dé start van een duurzame verandering.
Tijdens de masterclass graag verdiepen op jouw veranderopgave? In de workshop VeranderCanvas: van veranderdiagnose tot -aanpak leer je te werken met het VeranderCanvas. Je leert om veranderingen goed te doordenken, gericht actie te ondernemen en te sturen op het gewenste resultaat.
Aanmelden kan tot uiterlijk 1 juni via deze link.