Klanten zijn de reden dat een organisatie bestaat. Zonder betalende klanten kan geen enkele organisatie lang overleven. Elke organisatie bedient een of meer verschillende Klantgroepen.
Organisaties die andere organisaties bedienen, staan bekend als business-to-business (b-to-b)-ondernemingen. Organisaties die consumenten bedienen, staan bekend als business-to-consumer (b-to-c)-ondernemingen. Sommige organisaties bedienen zowel betalende als niet-betalende klanten. De meeste Facebook-gebruikers bijvoorbeeld, betalen Facebook niets voor zijn diensten. Maar zonder de honderden miljoenen niet-betalende klanten zou Facebook niets te verkopen hebben aan adverteerders of marktonderzoekers. Niet-betalende Klanten kunnen daarom essentieel zijn voor het succes van een businessmodel.Dingen om te onthouden over klanten:
- Verschillende klanten kunnen verschillende waarde, kanalen of relaties vereisen.
- Sommige klanten betalen, andere misschien niet.
- Organisaties verdienen vaak veel meer aan de ene klantgroep dan aan de andere.

Elementen van geleverde waarde
Denk aan geleverde waarde als klantenbenefits (voordelen) die worden gecreëerd door ‘bundels’ van diensten of producten. Het vermogen om uitzonderlijke waarde te leveren, is de belangrijkste reden dat klanten de ene organisatie boven de andere verkiezen. Hier zijn enkele voorbeelden van verschillende elementen van geleverde waarde:Gemak
Klanten tijd of moeite besparen, is een belangrijke benefit. In de Verenigde Staten bijvoorbeeld, heeft film- en gameverhuurder Redbox automaten geplaatst op veelbezochte locaties, zoals supermarkten. Voor veel gebruikers biedt Redbox de gemakkelijkste afhaal/inlevermethode van alle filmverhuurdiensten.Prijs
Klanten kiezen vaak voor een dienst omdat ze daarmee geld besparen. Skype bijvoorbeeld, biedt internationale telefoniediensten aan tegen een betere prijs dan telefoonbedrijven.








