Mensen hebben verschillende leerstijlen en voorkeuren als het gaat om het opdoen van kennis en vaardigheden. Zo ook over het beleid ten aanzien van grensoverschrijdend gedrag. In het aanbod van leermogelijkheden is het belangrijk rekening te houden met diversiteit, zodat je alle medewerkers weet te bereiken. Geef medewerkers de vrijheid om zelf te kiezen welke leermiddelen ze nodig hebben en op welk moment ze de kennis over een veilige werkomgeving willen opdoen. Onafhankelijkheid bevordert het gevoel van verantwoordelijkheid en eigenaarschap over de eigen ontwikkeling. Dit betekent overigens niet dat je geen begeleiding of ondersteuning mag aanbieden. Het gaat erom dat je de regie bij de medewerker neerlegt.
Adviezen hiervoor zijn:
- Benadruk bij de introductie het belang van respectvol gedrag.
- Geef via verschillende informatiekanalen uitleg over wat het beleid inhoudt en wat je van medewerkers verwacht met betrekking tot gedrag.
- Moedig medewerkers op creatieve wijze aan om bij te dragen aan een positief werkklimaat.
- Maak duidelijk dat er ondersteuning beschikbaar is als mensen vragen hebben, ergens mee worstelen of wanneer ze te maken hebben met ongewenst gedrag.
- Benadruk hierbij de rol van vertrouwenspersonen en hr-professionals, maar zorg vooral dat de regie bij de mensen zelf ligt.
- Stimuleer een open communicatie door openlijk te spreken over zorgen, ervaringen of suggesties ter verbetering. Geef hier zelf het goede voorbeeld in.
- Betrekt álle medewerkers bij de ontwikkeling van initiatieven en activiteiten die gericht zijn op een fijne werkomgeving.
Bied verschillende leerstijlen aan
Het is belangrijk de organisatie te laten leren wat het beleid over gewenst en ongewenst gedrag inhoudt en wat er van medewerkers verwacht wordt. Kies daarbij niet alleen voor nieuwsbrieven, handleidingen, gedragscodes, interne memo’s of bedrijfshandboeken, maar denk ook aan flexibele e-learningmodules.
Blijf in contact over de leermiddelen en neem de feedback van je medewerkers serieus. Vraag collega’s ook eens om voorbeelden te geven van hoe ze het geleerde hebben toegepast en wat het resultaat was. Zorg voor observaties, peerreviews of zelfevaluaties om de effectiviteit van leermiddelen te verbeteren. Lees in het boek Stop het zwijgen meer over onderzoek doen onder je medewerkers.
Balans tussen individu en groep
Zorg voor evenwicht tussen benaderingen die gericht zijn op individuen en die gericht zijn op groepen binnen de organisatie. Het gaat om zowel individuele als collectieve inspanningen om open dialoog en interactie te stimuleren. Als organisatie moet je je niet alleen richten op groepsactiviteiten, maar erken ook dat medewerkers individueel geïnformeerd willen worden.
Aandachtspunten zijn:
- Bied altijd de mogelijkheid vertrouwelijke gesprekken te voeren met vertrouwenspersonen, coaches, vitalogen of hr-professionals. Op deze manier kan een medewerker ook zorgen of ervaringen delen zonder de druk van een groep.
- Geef medewerkers de gelegenheid om ervaringen en suggesties te delen zonder dat ze hoeven te zeggen wie ze zijn.
- Als groepssessies nuttig blijken, overweeg dan ook om workshops in kleinere groepen te organiseren. Een kleiner aantal deelnemers kan als een veiligere omgeving aanvoelen voor medewerkers en maakt het makkelijker om deel te nemen aan de dialoog.
- Een interactief en onafhankelijk platform biedt uitkomst voor medewerkers om op een veilige manier te laten zien waarover ze willen sparren, meedenken en om ervaringen en ideeën te kunnen uitwisselen, zonder dat het herleidbaar is.
Het allerbelangrijkste aandachtpunt bij het creëren van een springplank naar een veilige werkomgeving is een cultuur van vertrouwen en openheid. En die kun je alleen bereiken als medewerkers zich vrij voelen om hun stem te laten horen.
- Het boek Stop het zwijgen staat op de longlist voor Managementboek van het Jaar 2024
Bron: Stop het zwijgen
Door: Karin Bosman, Frank Peters