Roddelen? Steeds maar klagen? Nauwelijks feedback geven? Het overkomt ook de besten. Daarom een artikel over fouten van leiders.
Blinde vlekken, beoordelingsfouten, gewoontes die problemen veroorzaken: ook topmanagers zijn mensen en maken menselijke uitglijders. Met als verschil dat zij zich die nog veel minder dan gewone stervelingen kunnen permitteren.
Fouten van leiders
Een kleine bloemlezing uit opvallende missers die leiderschapscoach en businessconsultant Lolly Daskal geregeld tegenkomt:
- Besluiteloosheid.
Een leider die zijn mensen op basis van nieuwe feedback elke keer de andere kant op stuurt, drijft iedereen tot het uiterste en krijgt nooit iets substantieels van de grond. - Jezelf verbergen. Of je nu bang bent voor confrontatie, iets te verbergen hebt of gewoon verlegen bent: als je de deur op slot doet, mis je tal van mogelijkheden om connecties te leggen, te inspireren en geïnspireerd te raken door je team.
- At random taken toewijzen. Risico: je verspilt de capaciteiten van zeer getalenteerde senior mensen aan routinewerk en zet beginners zonder begeleiding of supervisie op complexe taken.
- Zichtbare onverschilligheid. Je zou bijvoorbeeld een verslag beoordelen en maakt via je commentaar aan iedereen duidelijk dat je het niet eens hebt gelezen.
- Onder invloed op kantoor komen. De met wijn overgoten lunch mag dan minder gemeengoed zijn dan vroeger, nogal wat leiders plaatsen zichzelf boven de regels en komen aangeschoten terug op kantoor.
- Merkbaar bevooroordeeld zijn. Seksistische of racistische bazen hebben natuurlijk wel geleerd hun mond te houden. Toch zie je hun vooroordelen vaak nog terug in hun (personeels)beleid.
Luister ook de podcast: Foutje bedankt, met Frank Deuring
Bron: Inc., 3-8-2016
Door: Eduard Kerkman – redacteur Management Executive