Ondanks dat de meeste werknemers in Nederland de algemene ervaring bij hun bedrijf goed of uitstekend vinden (64%), zijn ze niet helemaal tevreden met de huidige werkdruk, hun financiële status en hun mentale gezondheid. Dit blijkt uit de 2023 International Workforce and Wellbeing Mindset Study, een onderzoek van Alight. Het welzijn van werknemers is het afgelopen jaar niet verbeterd en blijft onveranderd. 71 procent van de Nederlandse werknemers geeft aan stress te ervaren door werk (51%), financiën (44%) en fysieke gezondheid (37%). Andere stressfactoren waren kinderen (22%), wereldwijde gebeurtenissen zoals oorlog, rampen of andere politieke gebeurtenissen (30%) en het economische klimaat (21%).
Mentale gezondheid
Opvallend genoeg blijkt dat Nederlandse medewerkers niet weten hoe ze met de stress om moeten gaan. Een derde deelt dat gevoel. Bovendien hebben ook minder medewerkers (29%) het gevoel dat hun werkgever om hun welzijn geeft. Vorig jaar was dit nog 36 procent. Ondanks dat mentaal welzijn een belangrijk onderwerp van discussie is geworden, blijft het gewenste resultaat achter.
Dat zien we terug als gekeken wordt naar steun bij mentale gezondheid: maar 30 procent van de werknemers voelt zich gesteund door hun bedrijf. Daarnaast blijkt dat slechts een vijfde van de werkgevers (19%) dit jaar actief met werknemers over het onderwerp heeft gecommuniceerd. Dit biedt werkgevers niet alleen kansen om werknemers te behouden en aan te trekken, maar ook om actief bij te dragen aan de mentale gezondheid van huidig personeel. Mentale gezondheid zou een topprioriteit moeten zijn voor bedrijven, niet alleen vanwege het feit dat 14 procent van de werknemers het afgelopen jaar van baan is veranderd vanwege mentale gezondheidsredenen, maar ook als fundamenteel aspect van een gezonde werkomgeving.
Financiële welzijn
Dat financiële welzijn is veranderd sinds de inflatie, is geen geheim. Ook in het onderzoek is dit terug te zien: een derde van de Nederlandse werknemers (30%) maakt zich zorgen dat het geld dat ze hebben of sparen niet lang meer meegaat. Daarnaast vreest vijftien procent van de respondenten dat ze nooit het leven zullen hebben dat ze wensen vanwege hun financiën. Je ziet dit ook terug in de spaarpatronen van medewerkers: door inflatie is bijna twee vijfde (39%) gestopt met sparen voor de lange termijn of korte termijn (38%). Logischerwijs heeft een overgroot deel (63%) zijn uitgaven dan ook verlaagd.
Fysieke gezondheid
Naast mentale en financiële gezondheid, moeten werkgevers zich ook bewust zijn van de toenemende vraag naar ondersteuning op het gebied van lichamelijk welzijn. Achttien procent van de werknemers wil daarom ook hulpmiddelen en informatie vanuit hun werkgever om hun gezondheid in de gaten te houden. Vorig jaar was dit nog elf procent.
Hoe werkgevers kunnen helpen bij mentale, fysieke en financiële gezondheid
Zowel op mentaal, financieel als fysiek gebied liggen er kansen voor werkgevers om hun medewerkers te ondersteunen. Ruim een vijfde van de Nederlandse werknemers (22%) wil dat programma’s voor mentale gezondheid worden ingevoerd. Daarnaast wil 58 procent voldoende vrije tijd om een betere balans tussen privé en werk te krijgen. Voor fysieke gezondheid blijkt behoefte te zijn naar gedetailleerde informatie over gezondheidsvoorzieningen voor werknemers (18%). En ook op financieel vlak is er nog gebied te winnen: 21 procent van de werknemers wil hulp of begeleiding bij het sparen voor hun pensioen, het opstellen van een budget (16%) en het opzetten van een noodfonds (14%). Om werknemers beter van dienst te zijn en het algehele welzijn te verbeteren, moeten bedrijven benefits bieden die voldoen aan de wensen van hun werknemers. Flexibiliteit in de keuze van benefits zou dan ook de tevredenheid van 45 procent van de respondenten vergroten.
“Organisaties moeten investeren in toegankelijke technologieën en gepersonaliseerde benefits die een positieve invloed kunnen hebben op de werkcultuur, het welzijn en de algehele tevredenheid van werknemers”, aldus Jan Pieter Janssen, vicepresident van bedrijfsontwikkeling bij Alight. “Ze moeten bewijzen dat ze hun werknemers steunen en laten zien dat ze oprecht om hen geven. Degenen die zich inzetten en ondersteuning en begeleiding bieden, zullen uiteindelijk het vertrouwen herwinnen, talent aantrekken en behouden, de productiviteit stimuleren en succes boeken buiten deze uitdagende sociaaleconomische omstandigheden.”
Bron: Alight