Prof. ir. H.R. Vorstman – de eerste kwaliteitsmanager bij Philips wereldwijd en bedenker van het concept ‘primaire proces’ – schreef onlangs twee boeken over procesbeheersing: een voor de industrie en een voor de dienstverlenende sector.
Hij stelt dat als je de processen goed beheert je nooit meer meer brandjes hoeft te blussen. De auteur is tot na zijn pensioen als buitengewoon hoogleraar Organisatiekunde aan de TU Twente verbonden geweest. Zijn bedrijf Quality Management adviseerde onder andere KLM, DSM, Suikerunie en NS. Procesbeheersing in de industrie. Relaties, raakvlakken en rekenschap ‘Hoe beheersen we primaire en ondersteunende processen in de industriële organisatie?’ is de centrale vraag die Vorstman wil beantwoorden. In zijn visie is het de factor ‘relaties’, die bepalend is of individuele inspanningen bijdragen aan de belangen van het geheel. Het belangrijkste aspect van het relatieprobleem is rekenschap: als men het belang van het rekenschap vragen en geven onderkent, blijken de effectiviteit en de satisfactie van medewerkers toe te nemen. Naast relaties en rekenschap gaat het ook om ‘raakvlakken tussen functies’. De gebruikelijke functies zoals ontwikkeling, fabricage of inkoop zijn ons welbekend, maar de auteur gaat op zoek naar een functie die zelden wordt herkend en introduceert de figuur van Mr. X. Deze functie is in organisaties vaak ongrijpbaar maar absoluut onmisbaar voor de na te streven kwaliteit en de beheersing van raakvlakken tussen functies en dient daarom te worden geëxpliciteerd. Duidelijkheid en openheid, daar gaat het om.