Auteur Harold Vorstman, de bedenker van het concept van het primaire proces, beschrijft in Procesbeheersing in de industrie op simpele, maar indringende wijze de voorwaarden waaraan een organisatie die het hoogste kwaliteitsniveau nastreeft moet voldoen. Managers die genoeg hebben van klantenklachten, inkoopproblemen, hoge kosten van kwaliteitscontroles en van het gevoel dat ze onvoldoende greep hebben op de processen in het bedrijf moeten terug naar de basis.
Aan de hand van custom-made structuurmodellen wordt de analyse van bedrijfsproblemen beschreven. Ook de juiste opbouw en de invoering van het ‘primaire proces’ en de cruciale ‘rekenschapsrelatie’ worden uitgebreid toegelicht. Daarbij worden belangrijke vragen gesteld, zoals:
- Waar ligt de verantwoordelijkheid voor de winst?
- Welke medewerkers of groepering vervullen de ondernemersfunctie?
- Wat zijn de kosten gemaakt in de zogenaamde ‘verscholen fabriek’?
Daarnaast biedt het boek een heldere visie op onder meer het aannamebeleid van personeel, essentiële taken van de directie en de invloed daarvan op de beheersing van de primaire en ondersteunende processen. Kortom, het biedt handvatten om op een voorspelbare manier het gewenste resultaat tegen de juiste kosten te leveren.
Tegelijk met dit boek over procesbeheersing in de dienstverlening is ook verschenen: Procesbeheersing in de dienstverlening.
Over de auteur
Prof. ir. H.R. Vorstman begon zijn loopbaan bij Philips als eerste kwaliteitsmanager, waar hij het concept van het bekende ‘primaire proces’ ontwikkelde. Vervolgens was hij tot na zijn pensioen als buitengewoon hoogleraar Organisatiekunde aan de TU Twente verbonden. Met zijn bedrijf Quality Management adviseerde hij de top van bedrijven als KLM, DSM, Stork-Delaval, Gist-Brocades, NS en Suikerunie. Op Nyenrode was hij regelmatig te horen als gastspreker en hij is door de EU meerdere malen uitgezonden naar China om gastcolleges te geven.
Het boek: Procesbeheersing in de industrie
Het boek beschrijft de analyse van bedrijfsproblemen aan de hand van custom-made structuurmodellen. De juiste opbouw en de invoering van het ‘primaire proces’ en de cruciale ‘rekenschapsrelatie’ worden uitgebreid toegelicht.