Platformen hebben zeer veel krachtige eigenschappen waardoor je sneller een betere business kan bouwen. Platformen kunnen bijvoorbeeld juist in tijden van verandering houvast geven.
Sneller innoveren
Platformen zijn sneller omdat spelers kennis en competenties delen en hun specialismen combineren. Daarbij stelt de gedeelde basis ze in staat om innovaties te bedenken die compatibel zijn met de basale infrastructuur en voortbouwen op de onderliggende technologie. Bovendien wordt de gebruiker voortdurend betrokken in het innovatieproces, meestal via de ingebouwde marktplaats. Concepten kunnen uitgeprobeerd worden en razendsnel verbeterd op basis van de feedback.Optimale klantervaring
Platformen bieden de mogelijkheid om een geïntegreerd pakket van producten en diensten aan te bieden, zodat de eindgebruiker een superieure gebruikerservaring heeft die maximaal op zijn behoeften inspeelt, zonder dat hij merkt welke verschillende partijen en systemen er op de achtergrond samenwerken om hem die belevenis te bezorgen.Adaptief
Platformen stellen samenwerkende spelers in staat om flexibel en adaptief te reageren op veranderingen. Door te leren van de inzichten die uit de verzamelde data kunnen worden gehaald kunnen platformen anticiperen op aankomende veranderingen in de markt. Omdat platformen plug&play zijn, kunnen ze hun structuur aanpassen door bouwstenen toe te voegen of juist af te stoten, of door elementen van andere platformen te incorporeren.Vertrouwen
Platformen geven houvast in een onzekere veranderende omgeving waarin spelers voortdurend kunnen wisselen en markten veranderen. Het platform biedt spelers houvast omdat het een gedeelde basis verschaft van technologie, protocollen en specificaties, standaarden of een infrastructuur, die zekerheid geeft over de onderlinge compatibiliteit van producten en diensten die op het platform worden ontwikkeld. Veel platformen incorporeren reputatiemechanismen waarbij aanbieders en gebruikers elkaar beoordelen. Daardoor krijgen nieuwe spelers inzicht in de betrouwbaarheid van de andere spelers en valt er wat te verliezen of te winnen door betere klantenservice. Toch is bij veel platformen het gebruikte reputatie- of rangordeningsmechanisme nog ondoorzichtig en gevoelig voor manipulatie of machtsmisbruik (door de platformeigenaar).Netwerkeffecten: the winner takes it all
Platformen maken gebruik van zogenoemde netwerkeffecten: daardoor ontstaat een winner takes all-effect. Hoe meer aanbod er op een platform samenkomt hoe aantrekkelijker het digitale platform wordt voor de vraagzijde, en andersom. Als er meer apps zijn in de App Store van Apple maakt dat het voor consumenten aantrekkelijker om een iPhone te kopen. Hoe meer mensen een iPhone hebben hoe aantrekkelijker het voor ontwikkelaars wordt om apps te ontwikkelen voor de iPhone. Het succes van de iPhone heeft ervoor gezorgd dat iOS (Apple) en Android (Google) nu leidende platformen zijn geworden ten koste van Windows (Microsoft) en Symbian (Nokia).Schaal én diversiteit
De kracht van Platformen
Nieuwe strategieën voor innoveren in een digitaliserende wereld. Te koop in onze shop