Het lijkt Philips te lukken om de cultuur binnen het bedrijf, dat al 125 jaar oud is, te veranderen.
Drie jaar geleden bij zijn aantreden wilde ceo Frans van Houten meer snelheid, ondernemerschap, wendbaarheid en innovatief vermogen. ‘We begrijpen allemaal de noodzaak. We weten dat dáár een betere toekomst ligt. Móet liggen’, aldus Van Houten.
‘Ontsnappen aan je verleden. Want als je dat niet doet, kun je nog steeds verdwijnen.’ Daarom stelde Van Houten drie doelen op: excellent worden, wereldwijd marktleider worden en zoeken naar groei. Hierbij horen drie kerngedragingen: be eager to win, take ownership en team up to excel. Deze kerngedragingen zijn duidelijk aanwezig in elke vestiging.
‘end-to-end’-aanpak
De ‘end-to-end’-aanpak is een grote verandering binnen Philips. Het gaat er volgens Van Houten om dat de Philips-medewerkers een gezamenlijk resultaat leveren. Hiervoor is het belangrijk dat er goed wordt samengewerkt. Resultaten van de doorgevoerde veranderingen zijn er al. Eind 2013 is 74% van de kostenreductie bereikt, de omzet neemt weer toe en de besparingen lopen voor op schema.
Bron: ProfNews, gebaseerd op Management Team.