Strategie- en innovatietools zijn gedateerd, vindt Alexander Osterwalder. ‘We bellen ook niet meer met een jaren-90-mobiel.’
We zitten in het tijdperk van de innovatiechirurg, vindt Alexander Osterwalder (zie foto door Erik Jan Braakman). De Zwitser, die samen met Yves Pigneur het succesvolle managementboek Business Model Generatie schreef, stelde tijdens een masterclass in Amsterdam over zijn nieuwe boek Waarde Propositie Ontwerp dat er langzaam maar zeker een nieuwe generatie opstaat die gericht en volgens het boekje innoveert. Maar, zegt Osterwalder, er moeten nog wel wat stappen gezet worden. ‘Als je naar een hartchirurg gaat, wil je ook niet dat hij met een Zwitsers legermes aankomt. Je hoopt op een persoon die de juiste instrumenten gebruikt en 13 jaar aan training heeft gehad.’
Mobiel uit de jaren 90
De hartchirurg weet – als het goed is – hoe hij te werk moet gaan, wil Osterwalder maar zeggen. ‘En die instelling vind je ook steeds vaker terug binnen de innovatie- en strategieafdelingen van bedrijven. Er zijn steeds meer tools voorhanden en mensen worden steeds vaker getraind om ze op de juiste manier te gebruiken. Toch zijn er nog veel bedrijven die proberen hun innovatieproblemen op te lossen met tools uit de jaren 90. Ik heb niets tegen die tools, maar ze komen wel uit de jaren 90. We bellen ook niet meer met een mobieltje uit die tijd, waarom gebruiken we deze tools dan nog wel?’
Lees het hele artikel van Rob van Leeuwen op Management Team.
Meer over Waarde Propositie Ontwerp.