Een oplossing voor uitdagingen in de zoektocht naar goed personeel ligt binnen handbereik. Volwaardige diensten van een recruitmentbureau kunnen tegenwoordig tegen een lagere prijs per maand dan het salaris van een recruiter worden geboden, door de moderne automation-technieken en data gedreven aanpakken. Meestal is het zelfs mogelijk om binnen 24 uur met campagnes live te gaan en kunnen binnen 48 uur de eerste kandidaten worden voorgesteld, zolang je maar weet waar je moet zoeken.
Te weinig recruiters in Nederland
Er zijn momenteel namelijk te weinig recruiters in Nederland. Recruiters opleiden, kost tijd en geld. Eerder werd door GoodHabitz bekend gemaakt dat een tekort aan persoonlijke groei in 45% van de gevallen de reden is waarom werknemers op zoek gaan naar een andere uitdaging. Ook de werksfeer en een goede balans tussen werk en privé blijken doorslaggevend voor de keuzes die werknemers maken. Met deze bewegingen in de markt moet je rekening houden.
Risico’s van een tekort aan talent
Bedrijven die met een tekort aan talent kampen in deze tijd, hebben te maken met een aantal grote risico’s, waaronder:
- Vacatures leiden tot een afname van kennis op de werkvloer.
- De druk op de medewerkers neemt toe. Te lang een te hoge werkdruk is een succesrecept voor een burn-out. Het prijskaartje daarvan is conservatief ingeschat op zeker zo’n € 60.000.
- Een dalende moraal door mokkende medewerkers die vaak terecht vinden dat ze te hard moeten werken.
- Daling van de klanttevredenheid door langere levertijd of zelfs niet-leverbare producten of diensten.
- Een risico dat een vacature die te lang openstaat helemaal niet meer wordt ingevuld, want “er zal wel iets zijn met deze rol”.
Verder moet je een onderscheid maken tussen twee soorten werkzoekenden, namelijk de actief werkzoekenden (20%) en passief/latent werkzoekenden (80%). De laatste groep heeft een baan en staat toch open voor een mooie nieuwe uitdaging. Een interessante groep, alleen kost het in deze tijd meer moeite om ze in beweging te krijgen. Daar kan je op inspelen: mensen met het juiste profiel die passief naar werk zoeken, kunnen binnengehaald worden door middel van persoonlijke berichten, waarin ze een mooi en eerlijk aanbod ontvangen.
Stappenplan
Voor een succesvolle aanpak geldt het volgende stappenplan:
1. Instellen zoekprofiel
Voordat je de jacht kunt openen, heb je een profielschets nodig. Zonder signalement is zoeken niet mogelijk. De vacaturetekst wordt opgemaakt. Vaak bevat die de arbeidsvoorwaarden al, zodat het aanbod zo concreet mogelijk kan worden overgebracht.
2. Zoeken
Vervolgens ga je zoeken, op LinkedIn en andere platformen. Daarbij maak je gebruik van data en van voortschrijdend inzicht. Je stelt stelt zéér specifieke zoekopdrachten in.
3. Vinden
Mensen die aan het plaatje voldoen, krijgen een privébericht, vaak via LinkedIn of WhatsApp. Geen lauw berichtje, maar persoonlijk maatwerk tot de max. De nieuwsgierigheid van de kandidaat wordt aangewakkerd, door het aanbod zo volledig mogelijk en op een aantrekkelijke manier te beschrijven. Niet door computers, maar door mensen.
4. Matchen
Staat een kandidaat open voor een nieuwe stap? Na toestemming komt zijn of haar naam op de shortlist. Afvallers benader je persoonlijk en professioneel.
Succes zit hem in het proces dat tot in de details gestroomlijnd is, waardoor je snel en efficiënt werkt. Een menselijke aanpak mixen met het beste van big data en automatisering. Je kunt dan maximaal effectief sourcen. De data gedreven aanpak staat volledig in het teken van zoveel mogelijk kwalitatieve campagnes draaien en zoveel mogelijk goede talenten echt kunnen bereiken. Dan wordt het ineens wel heel anders met recruitment in Nederland. Zet hem op.
Door: Stijn Huijsmans en Dina-Perla Portnaar
Stijn Huijsmans is oprichter van recruitmentbureau GrowthBusters.
Dina-Perla Portnaar is spreker en schrijver van de biografie Exodus van de vuurtoren, Schaduw achter en gezicht naar de zon. Meer via http://theintegritytalks.com