Het zijn bijzondere tijden waarin we leven. Zodra we het gezondheidsrisico onder controle hebben, staan we met elkaar voor een volgende uitdaging. De wereldwijde repercussies van deze pandemie in meer economische zin zullen significant en voor veel bedrijven overweldigend zijn. De gevolgen voor bedrijven, mensen en overheden zullen desastreus zijn en naar onze verwachting nog veel langer duren dan de beperkte of gehele ‘lockdown’ waarin we nu verkeren.
We zien nu al de eerste tekenen dat bedrijven om een ‘loonoffer’ vragen van hun medewerkers, met als tegenprestatie een ‘baangarantie’ voor de toekomst. Dit roept de vraag op in hoeverre er nog sprake kan zijn van een baangarantie, welke toekomst en welke termijn? Het gaat er niet om wie het sterkste bedrijf is, nee; het zal er om gaan wie zich het snelste weet aan te passen aan die nieuwe realiteit. Hoe die realiteit er vervolgens precies uit gaat zien is nog niet geheel en al duidelijk. Maar dat er fundamentele veranderingen zullen gaan plaatsvinden is onvermijdelijk. Om een organisatie aan te passen aan een nieuwe realiteit, vooral als het gaat om grote, multinationale bedrijven, is leiderschap van cruciaal belang. Nog uitdagender is het als bedrijven in staat zijn zelf die nieuwe realiteit de scheppen, dus niet aanpassen maar echt iets nieuws creëren. Dat vraagt om visie, ondernemerschap, durf, inzicht, overtuiging en risico – echt leiderschap, om het in een woord te vatten.Is ons huidig leiderschap goed genoeg?
De vragen die nu ter tafel moeten komen bij de verschillende boards zijn: is ons huidige leiderschap goed genoeg om leiding te geven aan de nieuwe realiteit? Hoe kunnen we kansen creëren voor onze onderneming om sterker uit deze crisis te komen? Hoe snel kunnen en willen wij ons aanpassen? Hoe pakken we dat aan? Hoe zorgen wij dat onze ‘stakeholders’ ons (blijven) vertrouwen? Er zullen nog meer vragen aan de orde komen, vooral bij die bedrijven waarbij het in eerste instantie om ‘overleven’ gaat. Want zonder korte termijn overleven bestaat er geen lange termijn.Juiste mensen aan boord
Het is daarom van cruciaal belang om, de juiste mensen aan ‘board’ te hebben. ‘Succession-Planning’ moet vooral nu een topprioriteit zijn in de verschillende “boardrooms”. Kritisch evalueren van de verschillende “board”-leden en komen tot soms moeilijke maar essentiële besluiten voor mens en organisatie. De komende periode zullen meer ‘senior executives’ van bedrijf veranderen, en dat zullen niet de executives zijn die u graag ziet vertrekken. De markt voor top executives zal significant veranderen, zo is onze overtuiging. De vraag naar top leiderschap zal toenemen.Zeilen met de wind in de rug is eenvoudig, maar als de wind van alle kanten komt en onverwacht weer een draai zal maken heb je een ander type kapitein en stuurman nodig om de boot weer naar een veilige haven te loodsen .Door: Paul W.J.Huiskens Senior Partner – N2Growth – Executive Search