Veel medewerkers hebben in overleg met een leidinggevende hun leerdoelen voor 2023 vastgesteld. Want dit gebeurt nog vaak in organisaties bij de start van een nieuw jaar. Toch zien we vaak dat deze doelen door de waan van de dag vervolgens blijven liggen tot het eindejaarsgesprek, waar de conclusie dan is dat de doelen door drukte niet behaald zijn. En dat is natuurlijk zonde, want het is ontzettend belangrijk dat er tijd vrij wordt gemaakt voor de persoonlijke en professionele ontwikkeldoelen van de medewerkers. Dit zorgt er namelijk niet alleen voor dat zij nieuwe taken voor de organisatie kunnen oppakken, maar maakt ook dat zij gemotiveerder zijn. Klinkt als een no-brainer, maar toch zien we dit in de praktijk nog te vaak misgaan.
Persoonlijke ontwikkelingsmogelijkheden
Laten we allereerst kijken naar de meest belangrijke vraag op persoonlijk ontwikkelgebied: worden er überhaupt wel genoeg opleidingsmogelijkheden aangeboden door Nederlandse werkgevers? In ons onderzoek onder bijna 850 medewerkers, geeft slecht 62 procent aan mogelijkheden te krijgen om professioneel te kunnen groeien. Dit kan zowel vakinhoudelijk als persoonlijk zijn. Een veel te laag percentage en daar moet verandering in komen. Organisaties kunnen het bieden van die mogelijkheden in de breedste zin van het woord zien, maar de basis is dat er budget vrijgemaakt wordt voor de medewerkers om extern trainingen of opleidingen te volgen. Daarnaast kan het goed zijn om een vaste set vragen te hebben die medewerkers moeten beantwoorden wanneer ze onderzoek doen naar een cursus of opleiding. Daarbij kan er zowel gekeken worden wat het de medewerkers als het bedrijf oplevert.
Naast het bieden van mogelijkheid voor externe trainingen en opleidingen, kun je ook interne opleidingsmogelijkheden bieden. Inventariseer eens goed welke kennis en kunde er bij de medewerkers is en welke ze aan anderen kunnen overdragen. Daarbij zal het vaak zo zijn dat medewerkers die langer in dienst zijn, kennis kunnen overdragen aan de nieuwere collega’s, maar vergeet vooral ook niet te kijken naar de nieuwe aanwinsten. Zij hebben misschien eerder in hun loopbaan of tijdens de opleiding waardevolle kennis opgedaan. Ook bieden zij weer een verfrissende blik in de organisatie.
Persoon achter de medewerker
Om erachter te komen welke behoeftes er zijn als het om ontwikkeling gaat, is het voor leiders en HR belangrijk om aandacht te besteden aan de persoon achter de medewerker en wat zij de organisatie brengen. Wat gebeurt er bijvoorbeeld bij hen op privégebied, maar ook: zijn er nog verborgen talenten en wordt hij of zij ingezet op de plek waar diegene het beste tot zijn recht komt. Helaas geeft momenteel nog maar zestig procent van de medewerkers aan dat management oprecht interesse in hen toont. Door wel dat stapje extra te zetten is het voor leiders makkelijker om te zien hoe medewerkers binnen de organisatie kunnen doorgroeien en met hen een ontwikkelplan hiervoor op te stellen. Want ook bij het geven van promoties valt er nog veel winst te behalen volgens medewerkers. Een schrikbarend laag percentage van maar dertig procent vindt dat promoties worden toegekend aan degenen die ze het meest verdienen.
Het is voor medewerkers dus belangrijk dat zij betrokkenheid vanuit leiders voelen en niet het idee hebben dat beslissingen, zoals met een promotie, vanuit een ivoren toren worden gemaakt. Of alleen wordt gegeven aan collega’s die een goede relatie hebben met de leidinggevende of die assertief om promotie vragen. Wanneer het management regelmatig aan het werk is tussen alle collega’s, zullen zij ook eerder zaken opvangen en een beter beeld krijgen van wat er in de organisatie en bij de medewerkers speelt. Dit doe je door vooral in het dagelijks werk te luisteren naar de behoeften van de medewerkers. Waar zien zij nog mogelijkheden voor zichzelf en wat is er nodig om deze te verwezenlijken? En draagt dat bij aan de organisatie? Met zo’n gesprek zorg je er ook voor dat de ontwikkeldoelen niet tot einde van het jaar blijven liggen, maar iedere maand getoetst worden. En dat zorgt weer voor medewerkers die het beste uit zichzelf en jouw organisatie halen.
Door: Wencke Ester-Lorber
Wencke Ester-Lorber is Commercieel directeur bij Great Place To Work