Maar liefst 74% van de Nederlandse leiders is optimistisch over de bedrijfsprestaties in 2025. Toch zetten de inflatie (34%), hoge energierekeningen (29%), kosten van goederen, materialen en diensten (26%) en een tekort aan talent (26%) dit optimisme onder druk. Hierdoor geeft 56% van de Nederlandse financiële beslissers aan dat ze een ongekende druk ervaren in deze economische tijden.
Dit blijkt uit een nieuw onderzoeksrapport van Pleo – Het CFO-handboek voor 2025 – waarin 500 Nederlandse financiële besluitvormers werden ondervraagd. Het rapport laat zien hoe financiële leiders balanceren tussen optimisme en de toenemende economische druk.
Dit artikel in het kort:
- Meer dan de helft (54%) van de Nederlandse bedrijven zegt eerder AI in te zetten dan nieuwe werknemers aan te nemen vanwege de stijgende loonkosten.
- Van de Nederlandse bedrijfsleiders zegt 58% dat het makkelijker is om AI te gebruiken om productiviteit te stimuleren, dan medewerkers te motiveren.
- Ondanks het optimisme in AI, maakt slechts een kwart van de financiële leiders regelmatig gebruik van de technologie in hun werk.
AI wordt gezien als de oplossing, maar worstelen bedrijven met de implementatie?
Om de uitdagingen van 2025 en daarna het hoofd te bieden, moeten bedrijven ervoor zorgen dat financiële professionals zich kunnen richten op cruciale taken en strategische besluitvorming. Technologie, zoals AI, speelt hierin een sleutelrol omdat handmatig werk te kunnen elimineren. Zo hebben financiële professionals die zich kunnen richten op cruciale taken 177% meer kans op goed inzicht in hun financiële processen, vergeleken met degenen die veel tijd besteden aan handmatige taken. Toch maakt slechts een kwart (24%) van de Nederlandse financiële leiders momenteel regelmatig gebruik van AI om ruimte vrij te maken voor strategisch denken.
In plaats daarvan zien Nederlandse bedrijven AI als een vervanging voor hun financiële brein. Meer dan de helft (58%) van de Nederlandse leiders zegt dat het makkelijker is om AI te gebruiken dan om werknemers te motiveren. Dit loopt zelfs op tot 82% voor bedrijven die AI nu al intensief inzetten. Een andere reden waarom Nederlandse leiders zich tot AI wenden, zijn de stijgende loonkosten. Meer dan de helft (54%) van de Nederlandse bedrijven zegt dat ze door de gestegen kosten van salarissen en secundaire arbeidsvoorwaarden eerder geneigd zijn om AI in te zetten dan om nieuwe werknemers aan te nemen.
Digitale overload stuurt teams terug in de tijd
Een andere fout die veel bedrijven maken, is om AI toe te voegen aan hun technologiestacks zonder strategie. Door de voordelen die het met zich meebrengt op het gebied van efficiëntie en productiviteit, slaan veel leiders blindelings op de AI-knop. Hiermee creëren ze soms meer problemen dan oplossingen. Zo zegt 4 op de 6 bedrijven (42%) dat ze door de digitale overload terugkeren naar traditionele oplossingen zoals spreadsheets en rekenmachines. Terwijl 45% zegt dat hun bedrijf te veel verschillende tools en software heeft.
Bovendien leidt een slechte implementatie tot een slechte integratie. 61% van de leiders zegt dat dit frustraties veroorzaakt en zorgt voor tijdverspilling. Dit wordt ondersteund door het feit dat werknemers gemiddeld 125 uur per jaar (meer dan 3 werkweken) besteden aan het schakelen tussen tools die niet goed integreren.
De juiste technologie en mensen vinden om deze te optimaliseren
Om hun financiële teams klaar te stomen voor succes, moeten bedrijven beter nadenken over de balans tussen technologie en de werknemers die er gebruik van maken. Het is bemoedigend dat 62% van de Nederlandse bedrijven verwacht meer aandacht te besteden aan AI en technische vaardigheden bij het werven van medewerkers in financiële teams. 61% gelooft dat AI de tijd die hun CFO en financiële team kwijt zijn aan administratieve taken kan terugdringen om meer tijd te hebben voor belangrijkere taken. Bedrijven moeten AI echter wel strategisch implementeren met duidelijke doelstellingen, gemeten resultaten, inzicht in hoe het zal integreren met bestaande systemen en de beste mensen om het snel te realiseren.
Bij financiële krapte, kan effectieve, goed geïntegreerde technologie bedrijven de zichtbaarheid geven die ze nodig hebben om slimmer met hun geld om te gaan, bijvoorbeeld door alert te blijven op belangrijke financiële gebeurtenissen, geld harder te laten werken en abonnementen te stroomlijnen. Zo zegt 68% van de financiële teams dat één overzicht van alle rekeningen, valuta en portemonnees op één plek het belangrijkste is voor volledige zichtbaarheid. Maar het is niet de bedoeling dat technologie mensen vervangt in het nemen van beslissingen of dat hun zichtbaarheid wordt belemmerd door een overload aan technologie.
Søren Westh-Lonning, CFO van Pleo: “In 2025 hebben bedrijven nog steeds te maken met onzekerheid. Leren omgaan met die onzekerheden vereist financiële stabiliteit, geen giswerk. Om concurrerend te blijven, moeten organisaties hun financiële teams in staat stellen om binnen het hele bedrijf veranderingen door te voeren en te pionieren op het gebied van financiële stabiliteit. Dit is geen makkelijke opgave en vereist een balans tussen een enorm takenpakket, offensieve en defensieve financiële strategieën en meer samenwerking tussen afdelingen. AI kan deze balans mogelijk maken, maar dat betekent niet dat leiders deze technologie klakkeloos kunnen omarmen. Ook moeten ze AI niet inzetten als vervanging van hun mensen. Financiële change makers zijn niet gemakkelijk te vervangen – zeker niet in het huidige economische klimaat. Maar met de juiste technologie en het juiste leiderschap kunnen ze gemakkelijk worden versterkt.”
Bron: Pleo