Onduidelijke afspraken zetten werk-privébalans onder druk voor veel Nederlandse werknemers
Slechts 29 procent van de Nederlandse werkgevers heeft een beleid dat werknemers het recht geeft om buiten werktijd onbereikbaar te zijn, ook wel bekend als deconnectie. Dit blijkt uit recent onderzoek van Deel, het alles-in-één HR- en Payroll-platform voor wereldwijde teams, uitgevoerd onder 500 Nederlandse werknemers die minimaal twee dagen per week op afstand werken.
Richtlijnen over deconnectie zeldzaam
Hoewel circa drie op de vijf werkgevers in Nederland (62%) een formeel remote werkbeleid heeft, zijn specifieke richtlijnen over deconnectie nog zeldzaam. Voor vijftien procent van de Nederlandse werknemers zijn de bestaande afspraken onvoldoende om echt los te komen van het werk tijdens privétijd. De afwezigheid van duidelijke richtlijnen kan ertoe leiden dat werknemers zich genoodzaakt voelen altijd beschikbaar te blijven, wat druk zet op de werk-privé balans.
Onduidelijkheid rond bereikbaarheid op afstand
Naast het gebrek aan beleid speelt onduidelijkheid een grote rol. 37 procent van de werknemers weet niet of er afspraken bestaan over bereikbaar zijn buiten werktijd binnen hun organisatie. Daarnaast heeft minder dan een derde van de werkgevers (29%) überhaupt geen beleid over deconnectie.
Eline Fruytier, Mid Market Manager bij Deel: “Het recht op onbereikbaarheid wordt in andere landen, zoals Frankrijk en België, wettelijk geregeld. Hoewel er in Nederland nog geen wetgeving is, kunnen werkgevers door proactief beleid in te voeren een belangrijke rol spelen in het verbeteren van de werk-privébalans van hun medewerkers. Wanneer hier geen duidelijk beleid over is, zorgt dit voor een grijze zone waarin werknemers hun grenzen ook moeilijker kunnen bewaken. Een goede werk-privébalans helpt medewerkers om los te komen van hun werk, wat essentieel is voor hun welzijn en productiviteit.”
Bron: Deel