Hoe de inzet van portfoliomanagement kan bijdragen aan de realisatie van strategische doelstellingen
In bijna elke organisatie starten of lopen meerdere projecten of zelfs programma’s om invulling te geven aan efficiency verbetering, te voldoen aan nieuwe wetgeving en/of problemen op te lossen. De kernvragen hierbij zijn: Hoe houdt de organisatie zicht op alle projecten en programma’s? En worden deze activiteiten getoetst met de geformuleerde strategische doelstellingen en hun onderlinge samenhang? Door de OGSM methodiek te combineren met portfoliomanagement (vanuit MoP), wordt de koppeling gelegd tussen de realisatie van de strategische doelstellingen en alle (lopende) initiatieven binnen de organisatie.Portfoliomanagement
Om invulling te kunnen geven aan portfoliomanagement is het goed om eerst vast te stellen wat een portfolio is, of zou moeten zijn. Onlangs heeft de Internationale Organisatie voor Standaardisatie (ISO) een “Handboek voor portfolio management[i]” (ISO21504:2015) gepubliceerd waarin een Portfolio als volgt gedefinieerd wordt; “A collection of portfolio components grouped together to facilitate their management to meet, in whole or in part, an organization’s strategic objectives” Ook de Britse semi-overheidsorganisatie Axelos, bekend van hun Prince2 methodiek, heeft vanuit hun Management of Portfolio (MoP) aanpak een definitie geformuleerd; “An organization’s portfolio is the totality of its investment (or segment therof) in the changes required to achieve its strategic objectives”[ii] Gemene deler in beide definities is dat een portfolio gezien kan worden als een set investeringen vormgegeven in activiteiten, projecten en/of programma’s (in het vervolg initiatieven genoemd) die in samenhang invulling geven aan één of meerdere van de strategische doelstellingen binnen een organisatie. Hieruit komen meteen een aantal vragen naar voren over de governance, namelijk. Hoe borg je:- Dat de individuele initiatieven daadwerkelijk bijdragen aan de geformuleerde (strategische) doelstellingen?
- Dat er geen overlap ontstaat of tegenstrijdigheden ontstaan tussen de verschillende initiatieven?
- De onderlinge prioritering van de initiatieven?
De aansluiting van het portfolio op de strategische doelstellingen
Hoe kunnen we nu zeker stellen dat elk te ontplooien initiatief binnen een portfolio bijdraagt aan minimaal één van de strategische doelstellingen? Allereerst is het belangrijk vast te stellen hoe de relaties tussen de verschillende initiatieven binnen een portfolio liggen. Bottom-up zal er een aantal initiatieven tot een verandering leiden. Deze verandering zal op zijn beurt weer tot één of meerdere ‘benefits ’ of baten moeten leiden, waarmee tenslotte invulling wordt gegeven aan de strategische doelstelling(en) (bv verbeteren concurrentiepositie, vergroten marktaandeel; opvoeren van de winst; innovatie mogelijk maken). Een betere insteek is top-down te beginnen met de strategische doelstellingen en van daaruit de vertaling te maken naar de daarvoor benodigde kosten en baten. Een hierbij erg behulpzame methodiek is OGSM (Objective, Goal, Strategies & Measures). OGSM is ontstaan vanuit het “Management by Objectives” denken dat halverwege de twintigste eeuw door Peter Drucker geïntroduceerd werd. Het wordt gebruikt door toonaangevende bedrijven als Procter & Gamble, Coca-Cola en binnen Nederland; KPN, Blauwhoed en Endemol. Binnen deze methodiek wordt beschreven hoe vanuit de kwalitatieve strategische doelstellingen (Objectives) de afgeleide kwantitatieve doelen (Goals)worden bepaald. De Strategieën beschrijven de wegen die genomen moeten worden om de doelen te behalen. Met de Measures wordt vervolgens vastgesteld of de verschillende wegen op koers liggen en uiteindelijk of de verwachte baten (de ‘benefits’) gehaald gaan worden. De kracht van dit model is dat het op een simpele, navolgbare manier een relatie legt tussen de strategische doelstellingen en alle initiatieven die in de organisatie ontplooit (moeten) worden om daar invulling aan te geven. Doordat er altijd een herleidbare, meetbare relatie ligt, geeft het de organisatie veel inzicht en focus t.a.v. de initiatieven en motiveert het de uitvoerenden, doordat het voor hen inzichtelijk wordt wat hun individuele inspanning bijdraagt. Bovendien, en niet onbelangrijk, biedt het een toetsingskader bij nieuwe initiatieven. Door het OGSM model toe te passen op portfoliomanagement (MoP als basis) ontstaat de volgende parallel die in de praktijk toegepast kan worden om initiatieven te koppelen aan de strategie:OGSM | Portfoliomanagement |
OBJECTIVES Kwalitatieve strategische doelstellingen | |
GOALS Kwantitatieve vertaling van de elementen uit de doelstelling | Portfolio inschatten · Identificeren initiatieven · Schatten benodigde investeringen |
STRATEGIES Keuzes over hoe/welke middelen in te zetten, om de doelstelling te bereiken | Portfolio balanceren · Categoriseren · Afwegen · Prioriteren |
MEASURES · Meetinstrumenten mbt de keuzes · Stappenplannen om de keuzes te verwezenlijken | Portfolio realiseren · Plannen · Kwantitatieve en kwalitatieve baten a.d.h.v. de business case · Realisatie doelstelling door initiatieven (projecten, programma’s en/of activiteiten) |
- Categoriseren Welke importantie wordt er aan de verschillende doelstellingen toegekend en hoe vertaalt zich dit in de groepering van initiatieven die eerder geïdentificeerd zijn? Hier wordt bijvoorbeeld beoordeeld of er overlap zit tussen de initiatieven.
- Afwegen Welke initiatieven vinden doorgang op basis van een afweging tussen kosten en bijdrage aan de doelstellingen; welke worden geparkeerd en welke vallen af?
- Prioriteren Van alle initiatieven die overgebleven zijn; welke doen we het eerst of tegelijk? Hier wordt bijvoorbeeld gekeken naar beschikbaarheid van de benodigde resources en budget. Ook hierbij geldt de toegevoegde waarde voor het bereiken van de doelstelling weer als uitgangspunt.