Ook wanneer je online onderneemt, heb je de juiste mindset nodig. Daarom staat het boek De 11 beste online verdienmodellen van Petra Iuliano en Jeanet Bathoorn niet alleen vol met praktische tips om een online businessmodel op te zetten, maar wordt er in het boek ook aandacht besteed aan de mindset die nodig is om succes te boeken. Een interview met de twee auteurs over overvloed, opschalen, en het maken van keuzes.
Overvloed
In het eerste hoofdstuk van het boek, komen 11 universele wetten van overvloed aan bod (zie kader), en hoewel dat op het eerste gezicht weinig met een online businessmodel te maken heeft, is het tegenovergestelde waar, zo zegt Petra Iuliano. ‘We zitten in een tijd dat we weer naar overvloed gaan’, zo zegt ze, ‘En online verdienmodellen gaan ook over overvloed, want the sky is the limit. Je kunt blijven opschalen.’ Daarmee benoemt ze gelijk een van de voordelen van online, maar er is meer waarom de focus op online juist nu logisch is. Jeanet Bathoorn: ‘We zitten nog in de naweeën van de industriële revolutie, waarin iedereen als een Human Resource werd geacht zijn of haar werk te doen. Waar we naartoe ontwikkelen is een knowledge based economy waarin je wordt ingehuurd voor wat tussen je oren zit. Als je kunt praten, kun je geld verdienen. Veel mensen zijn groot geworden met het idee dat je naar school gaat, een vak leert, en het daar maar mee moet doen. Maar wij zijn een kenniseconomie, en dat kan online ontzettend goed.’
De 11 universele wetten van overvloed
1 De Wet van Geven2 De Wet van Toename
3 De Wet van Levering
4 De Wet van Compensatie
5 De Wet van Succes
6 De Wet van Loslaten
7 De Wet van Opoffering
8 De Wet van Aantrekkingskracht
9 De Wet van Gehoorzaamheid
10 De Wet van Denken
11 De Wet van Vergeving
Bathoorn vervolgt: ‘Het heeft ook te maken met ‘ik wil niet meer tussen vier muren zitten op kantoor’ en ‘Ik wil niet meer in de vakanties doorwerken als de kinderen klein zijn’. De afgelopen 100 jaar zijn wij vrouwen ook mee gaan doen aan het arbeidsproces, maar dat heeft ook heel veel nadelen gehad: niet thuis kunnen zijn met de kinderen. Er zaten heel veel beperkingen op, die je als ondernemer nooit hebt: wij delen onze eigen tijd in, gaan op vakantie wanneer we dat willen, we stoppen om 2 uur of om 3 uur als we dat willen. Dat gaat een werkgever, zoals het was met de fabrieksmindset, niet accepteren. En door Corona is de boel wel versneld.’
Omschakelen naar online
Het boek komt dan ook op een moment dat de hele samenleving omschakelt naar online. Zoomen en skypen zijn begrippen geworden, en webwinkels draaien overuren. De verdienmodellen zijn dan ook niet zomaar willekeurig gekozen, zegt Bathoorn: ‘Wij hebben het boek geschreven voor de zelfstandige ondernemer, of de kleinere ondernemer. Dus niet voor de grote bedrijven of startups. En dat heeft de keuze in de verdienmodellen ook bepaald.’ Iuliano: ’We hadden de meeste al beschreven in ons boek over 50 verdienmodellen, daarnaast hadden we allebei nog wat ideeën. Ik noemde dropshipping, Jeanet had het weer over groepsprogramma’s en masterminds. Webcamgirls zei Jeanet, en daar heb ik weer over geschreven, want ik hou van gekke dingen. En zo ging het over en weer, omdat we allebei van die creatievelingen zijn. En er zijn nog wel meer modellen te bedenken, maar ik denk dat we de meest interessante hebben gekozen. Sommigen met een knipoog, want niet iedereen wordt webcamgirl, en dropshipping is ook niet iets wat iedereen doet, maar het is wel goed om dat te benoemen. Dus ik denk dat wat we hebben gedaan belangrijk is als mensen er meteen mee aan de slag willen gaan, en daarnaast nog wat intrigerende modellen noemen.’
Het intrigerende aan al die modellen is volgens Bathoorn dat ze schaalbaar zijn: het is snel mogelijk om groot te gaan. ‘Als jij je systemen en je team op orde hebt, dan kun je ongelimiteerd opschalen als het bijvoorbeeld gaat om groepsprogramma’s of online trainingen. De meeste ondernemers zijn heel voorzichtig en vinden 10 of 12 deelnemers al heel wat, maar ik zit in groepsprogramma’s waar gewoon 500 mensen tegelijk in Zoom les krijgen. En dat is misschien niet zo Nederlands, maar als jij dan 500x $ 3000 krijgt, dan ben je ineens volledig boven Jan als kleine ondernemer.‘
Mindset
Om ondernemers te helpen bij het maken van die keuzen ontwikkelden Bathoorn en Iuliano bij het boek de gratis 6-delige online videotraining met masterclasses over het vinden van je doelklant en niche, hoe je een aanbod van € 10.000 creëert en welk online verdienmodel je het beste kiest. Echter, het belangrijkste voor een ondernemer is zelfkennis. Dit betekent aan zelfreflectie durven doen. En daar komt ook de juiste mindset weer om de hoek kijken. Bathoorn: ‘Op het moment dat je ondernemer bent, en je bent je niet bewust van wat er allemaal kan, of hoe andere succesvolle ondernemers denken en werken, maak je alle beslissingen op de identiteit van de persoon die je nu bent, dus bijvoorbeeld de ondernemer die € 35.000 per jaar omzet. Dan zit je ook in de mindset van als ik € 35.000 per jaar wil omzetten, welke beslissingen neem ik dan? Welk product bied ik dan aan? Welke prijs hoort daar bij? En wat voor soort klant hoort daar bij? Als jij – en dat is vaak iets magisch voor veel ondernemers – over die € 100.000 heen wilt in je eentje, dan moet je nu al beslissingen maken alsof je die € 100.000 ondernemer bent. Want iemand die hogere bedragen vraagt, of die durft te investeren, dat is een ondernemer die al werkt vanuit een andere mindset.’
Maar om te beginnen moet je wel een beetje weten waar je heen wilt, zegt Iuliano: ‘Ik start altijd vanuit visie en missie. Waar wil je je leven naartoe brengen? En daar kan je natuurlijk een verdienmodel omheen bouwen. Ook is het belangrijk om te kijken naar je principes. Wat wil je wél met je bedrijf, en wat weiger je te doen in je bedrijf? Dat gaat dus nog vooraf aan het kiezen van een verdienmodel. Waar sta je voor? Wat zijn je waarden? Wat zijn je principes? Wat wil je met je bedrijf? Wil je thuiswerken? Of wil je over de wereld reizen en tegelijkertijd geld verdienen? Wil je part-time ondernemen? Wil je dat het een combinatie is met je baan? Dat zijn dingen waar je over hebt na te denken.’
Vallen en opstaan
Dat nadenken heeft Bathoorn ook gedaan. Niet alleen toen ze begon als ondernemer, maar de Coronacrisis dwong haar ook weer om terug te gaan naar haar waarden. En dat was niet altijd gemakkelijk: ‘Het ging met vallen en opstaan. Ik heb het voordeel dat ik al een paar jaar meega. Ik ga altijd terug naar plezier, naar mijn happy place. Ik heb een zwaar jaar gehad. 90 procent van mijn omzet was gewoon weg toen Corona kwam. Dus ik moest een naar nieuw verdienmodel. Gelukkig hoefde ik mezelf niet helemaal opnieuw uit te vinden, omdat ik al ervaring had. Ik ben gaan nadenken: wat doe ik het liefst, waar werk ik het liefst, en met welke klanten werk ik het liefst. En daar heb ik een programma op ontworpen. En ik heb het zo ontworpen dat ik er blij van word. Ik zat dus eerst een paar maanden zonder inkomsten, maar nu loopt het als een trein: ik heb een systeem, ik heb een programma, ik weet welke klanten ik wil, ik werk weer samen met een virtueel assistent, en nu weet ik weer precies waar ik naartoe ga.’
De 11 beste online verdienmodellen
- Online club of membership, voor #superfans
- High Ticket Sales – de Chanel van de online verdienmodellen
- Online programma: unleash your inner teacher
- Affiliatesucces tijdens Corona
- Software as a Service (SaaS)
- Virtual Retreats
- Dropshipping: De wereld van bmw’s, Ferrari’s en Lamborghini’s
- Influencer Marketing
- Community bouwen
- Podcast en Youtube
- Het stoutste verdienmodel – Webcam girls
Haar les voor anderen: ‘Als jij er niet gelukkig van wordt, of je ziet er tegenop, dan is het gedoemd te mislukken. Of als jij dingen gaat doen, die je anderen ziet doen, maar het hoort niet tot jouw kerntalenten, dan is het gedoemd te mislukken. Dus je moet heel erg goed weten waar je zelf je energie uithaalt.’ Iuliano vult aan: ‘Al doende kom je veel te weten over jezelf. Je leert het inderdaad met vallen op opslaan. Zelfkennis, zelfbewustzijn en zelfreflectie zijn belangrijk. In onze online programma’s leren onze klanten meer dan alleen marketing en sales. Het gaat ook over verantwoordelijkheid nemen voor jezelf en je bedrijf.’
Zoek er mensen bij
Maar het is belangrijk om te weten dat je het niet alleen hoeft te doen. Sterker nog de twee ondernemers adviseren om er anderen bij te betrekken, simpelweg omdat je niet alles zelf kunt doen. ‘Zoek mensen die leuk vinden wat jij niet leuk vindt’, zegt Bathoorn, ‘De meeste mensen beginnen met een boekhouder. Ik heb er ook een die alles voor me regelt. Ik krijg 1x per kwartaal de melding: zoveel BTW moet je betalen en dan doe ik dat. Je kunt eigenlijk alles uitbesteden, behalve het gedeelte waar jij je geld mee verdient. ‘Iuliano komt met nog wat praktische voorbeelden: ‘Je kunt salesmensen inhuren, of bepaalde kennisonderdelen door anderen laten doen, of je kan andere experts inkopen, waarbij je anderen trainingen laat geven zonder dat je zelf aanwezig bent. Zo zijn er mogelijkheden genoeg.’
En dat kan allemaal op afstand zo benadrukken ze. Want online is mede door Corona het nieuwe normaal geworden. En zeker zelfstandigen in de kenniseconomie zouden daarop moeten inspringen, zegt Iuliano: ‘Als jij leert hoe je je kennis ook online kunt verkopen, dan red je jezelf daarmee. Alles blijft niet bij het oude, wat alles verandert. Digitalisering zal sneller en sneller gaan, er is opkomst van A.I. en dat zal nog meer veranderen. Het wordt voor ondernemers steeds belangrijker om online savvy te zijn.’
En om succesvol te zijn moeten die ondernemers zich ook bewust zijn van hun unieke capaciteiten en verhaal, zo vervolgt ze: ‘Onderscheidend vermogen zit in zelfkennis. Wat is jouw verhaal? Want als je jouw verhaal goed hebt, dan kan je je beter positioneren. Dus kan je ook iets in de markt zetten voor het type klant waar je mee wilt werken. Je lost een specifiek probleem voor die klanten op en dat levert dan ook een specifiek resultaat op. En dat kun je claimen. Ik krijg vaak klanten die iets hebben met Italië, want ik ben Italiaanse, dus dat resoneert blijkbaar. Ik kom uit een arbeidersgezin, mijn vader is semi-analfabeet en heeft maar 3 jaar lagere school gevolgd en mijn moeder heeft de huishoudschool niet afgemaakt. Blijkbaar resoneert dat verhaal voor een bepaald type klanten. En dat unieke verhaal over mij is wat een belangrijk onderdeel van mijn onderscheidend vermogen is. Mensen kopen geen dienst of product, ze kopen een verhaal.’
Klein beginnen en opschalen
En als je waarden, je kwaliteiten en je verhaal op orde hebt, is het een kwestie van klein beginnen en opschalen. Bathoorn geeft potentiële starters daarvoor nog een tip: ‘Ga testen. Je maakt op basis van je talent en van wat je wilt verkopen een product. Zorg dat mensen zich kunnen inschrijven, met je kunnen werken, dat ze tevreden zijn en van daaruit ga je weer verder bouwen: dit ging goed, dit vond ik leuk, dit kon beter, daar heb ik volgens klanten wat laten liggen en dan ga je gewoon verder. Toen ik online ondernemer werd, ben ik begonnen met 1-daagse Linkedin-workshops op locatie. Ik hoorde mezelf daar steeds hetzelfde vertellen, en daarom besloot ik hierover een online training te maken. En aan de hand van die training ben ik groepen gaan trainen en workshops gaan doen. Het was steeds testen en verder bouwen op wat je hebt. En vooral niet denken dat het in 1 keer goed moet. Start before you are ready. Het is toch nooit af, dus gooi het naar buiten.’
Door: Eduard van Brakel