De ontwikkelingen in de technologie en de netwerksamenleving gaan een enorme impact krijgen op organisaties. Dat moment is dichterbij dan de meesten denken, zegt Martijn Aslander.
Martijn Aslander heeft geen beroep in de traditionele zin van het woord. Hij is professioneel ‘lifehacker’ (lifehacking is een methode of manier om dingen te verbeteren in jezelf of in processen die je uitvoert] en verbinder van mensen, informatie en ideeën. Of, in zijn eigen woorden: ‘ik klooi wat aan’. Maar dat betekent niet dat hij alleen maar lol maakt. Nee, hij doet met veel passie wat hij doet, namelijk de ongekende mogelijkheden verkennen van de huidige en toekomstige netwerk- en informatiesamenleving en proberen in te schatten wat de impact hiervan is op de manier waarop we organisaties hebben ingericht.
‘Geholpen door de technologie beweegt de samenleving zich in netwerken waarin veel informatie wordt uitgewisseld. Dit leidt tot disruptieve innovaties. Door het internet kunnen we heel snel informatie delen, we komen dan ook veel sneller tot oplossingen’, zegt Aslander. ‘We zijn nu allemaal problemen aan het oplossen met hele dure middelen, terwijl dat over een paar jaar veel makkelijker kan met goedkopere en krachtigere technologie, in handen van steeds meer mensen die mee kunnen doen. Zij gaan ermee aan de gang en delen hun kennis op het web. Grote dure organisaties zijn dan niet meer nodig.’
Voor organisaties heeft dit grote gevolgen. ‘Je moet organisaties klaar maken voor dit digitale tijdperk. Mijn waarneming is dat 99% van de kenniswerkers niet in staat is om op de goede manier kenniswerk te doen. Zij zitten achter hun mail, hun word-programma en hun excel, maar dat heeft niets met kenniswerken te maken.’ Wat je wel moet doen, is: ‘Leren filteren, informatie organiseren en delen, crowdsourcen, communities bouwen en begrijpen wat open source is.’
‘De werkelijkheid is dat traditionele organisaties moeten gaan concurreren met mensen die niet geloven in die oude business modellen. Het gaat niet meer om organisaties, maar om organiseren buiten de grenzen van organisaties om. In toenemende mate is het buiten organisaties leuker, fijner, sneller, makkelijker en goedkoper (soms zelfs gratis) om iets gedaan te krijgen. Waarom zou je dan als werknemer, maar ook als klant, nog kiezen voor een organisatie? Kort door de bocht: het is einde oefening voor bijna alle grote organisaties.’
‘We moeten op een andere manier leren werken. Informatie delen, leren, gratis, vertrouwen, reputatie en verbeteren zijn daar trefwoorden van.’
Martijn Aslander is een van de sprekers op het 19e Nationaal Kwaliteitscongres op 21 mei 2015.