Het CEO-supermodel greep kansen, waar anderen obstakels zagen. Tyra Banks begon op haar 17e met modellenwerk, werd een van ’s werelds best betaalde supermodels, ging haar eigen talkshow hosten, bedacht en presenteerde America’s Next Top Model, schreef een boek over modellen, verscheen in films, lanceerde een non-profit om jonge meisjes eigenwaarde bij te brengen, rondde een executiveprogramma af aan Harvard Business School en lanceerde haar eigen beautybedrijf – Tyra Beauty. Denk je erover na om je carrière opnieuw uit te vinden, dan kunnen haar inzichten je inspireren.
Business volgens Tyra Banks- Weet wanneer je moet switchen naar iets anders. Een les van Banks’ moeder, ook haar manager: verlaat ze voordat ze jou verlaten. Supermodel Banks was een product, en producten hebben een beperkte houdbaarheidsdatum. Haal alles uit de baan wat erin zit voordat je de deur achter je dichttrekt.
- Kijk naar de kansen. Banks was op een zeker moment minder gevraagd als model omdat ze aankwam en rondere vormen kreeg. In plaats van alleen nog maar sla te eten ging ze aan de slag bij Victoria’s Secret en Sports Illustrated – partijen die juist graag met wat vollere modellen werken.
- Ga (koud) bellen met mensen die je inspireren. Tyra bewondert Zappos-CEO Tony Hsieh en Wharton-hoogleraar Adam Grant. Ze las hun boeken en belde ze gewoon op, zonder hen te kennen. Beiden zijn nu haar mentoren.
- Neem mensen aan die slimmer zijn dan jij en die het met je oneens durven te zijn. Dit is iets wat Banks, zelf micromanager, leerde op de businessschool. ‘Ik weet waar ik met Tyra Beauty heen wil’, zegt Banks, ‘maar ik realiseer me dat ik niet degene hoef te zijn die het uitvoert.’ Banks wil dat medewerkers zo slim zijn dat ze haar in 70% van de gevallen van gedachten weten te veranderen.
- Bouw een sterk merk op. Als je merk sterk is, heb je goodwill. Je kunt je dan ook veroorloven om ‘foute’ dingen te doen (zoals Rihanna die een joint rookt op Instagram). Als dat bij je imago past, is het puur en authentiek. Banks besloot op een gegeven moment om meer te vloeken in haar talkshow omdat haar merk te clean was om genoeg mensen aan te spreken.