Misschien wel de belangrijkste vaardigheid van een leider is het bepalen en/of uitdragen van de missie, visie en strategie van de organisatie. Als je niet zelf de directeur bent, zijn de missie en visie waarschijnlijk al voor je bepaald. Meestal ligt er een organisatiestrategie op hoofdlijnen en wordt er van jou verwacht dat je die strategie uitwerkt voor jouw afdeling of team.
Hoe doe je dat?
Als je betrokken medewerkers wilt, is het belangrijk om ze deelgenoot te maken van het doel waar jij met de organisatie of afdeling naartoe wilt. Zorg ervoor dat dit onderwerp regelmatig op de agenda staat. Check bij je medewerkers wat zij denken dat het doel is van jullie bedrijf en afdeling. Je kunt er bijvoorbeeld op teamdagen aandacht aan besteden met bijvoorbeeld een opdracht waarbij je gezamenlijk het doel van jullie afdeling beschrijft. Bij nieuwe medewerkers of wisselingen in het team is het zinvol om er extra aandacht aan te besteden.
Praktijkvoorbeeld
Eline is vestigingsmanager bij een grote uitzendorganisatie en neemt deel aan een leiderschapsprogramma. Tijdens de uitleg over de rollen, realiseert ze zich dat ze de leider-rol weinig inzet. Ze ging ervan uit dat tijdens de jaarlijkse kick-off van het bedrijf de strategie wel duidelijk werd gemaakt. Na de training gebruikte ze het eerste overleg om dit te checken.
Het merendeel van haar team bleek niet goed te kunnen vertellen wat de missie en visie is; en ook de strategie bleek niet helemaal helder. Samen met haar team bedacht ze een stappenplan om meer aandacht hieraan te besteden.
Ze nodigde een van de directieleden uit bij een overleg de missie, visie en strategie toe te lichten. Samen met haar team besloot ze elke maand een kernwaarde van de organisatie te kiezen om die meer onder de loep te nemen. En in het inwerkprogramma van nieuwe teamleden wordt er nu ruimte ingepland voor het delen van de missie, visie en strategie.
Vragen voor de leider:
- Wat is de missie en visie van jouw organisatie?
- Wat is het doel van jouw afdeling/team?
- Op welke manier deel je missie, visie en doelen met je medewerkers?
Valkuilen
Strategie is gedoe
Je hebt geen tijd voor strategie, je neemt hier onvoldoende tijd voor. Misschien ben je van nature niet zo’n ster in vooruitdenken. Of mogelijk roept het woord strategie al angst of onzekerheid in je op. Strategie klinkt ook altijd een beetje hoogdravend. Het kan ook zijn dat je de ervaring hebt dat je weinig invloed hebt op de strategie of dat het beschrijven van een missie en visie altijd een wassen neus is omdat het op de plank belandt en er niets meer mee gebeurt.
Ik heb het niet bedacht
Je staat niet achter de visie en strategie of je gelooft er niet in. Je vindt de organisatie waar je voor werkt bijvoorbeeld te veel gericht op financieel gewin, terwijl jij persoonlijke ontwikkeling van medewerkers belangrijker vindt. Of jouw organisatie zegt wel dat zorg voor het milieu belangrijk is, maar in de praktijk ervaar jij dit helemaal niet zo. In beide gevallen vind je het lastig om de strategie uit te dragen.
Ze hebben geen strategie
Veel leidinggevenden hoor ik mopperen over hun directie of MT. Ze klagen bijvoorbeeld over gebrek aan visie of dat er geen strategie is. Ze vinden dat de leiding tekort schiet op het moment dat er geen heldere missie en visie en strategie is. Of ze vinden dat de huidige visie aan vernieuwing toe is of dat deze duidelijker op papier gezet moet worden.
Beluister de Boom Management Podcast over coachend leidinggeven met Nadia van der Vlies
Uit de valkuilen blijven
Op het moment dat je moppert, neem je geen verantwoordelijkheid. Je bevindt je dan in de onderkant van het regiemodel (zie het boek No-nonsense leidinggeven). Je vecht tegen je realiteit en hebt een oordeel over je situatie. Mopperen past niet bij mature leidinggeven. Verantwoordelijkheid nemen wel. Maak daarom tijd voor het bepalen van jouw eigen strategie, hoe moeilijk dat ook voor je is. Als je niet achter de strategie van het bedrijf staat, maak dit bespreekbaar, ga erover in gesprek. Is er geen duidelijk omschreven strategie of is deze verouderd? Schrijf zelf een strategie en leg die aan je directie voor. Je kunt altijd iets doen om ervoor te zorgen dat er helderheid komt over de missie, visie en strategie. En als je er niets aan kunt veranderen en je bent het echt niet eens met de strategie, dan blijft er niets anders over dan weggaan.
Bron: No-nonsense leidinggeven
Door: Nadia van der Vlies