Philips Lighting Vitrite is letterlijk een lichtend voorbeeld van hoe verandermanagement tot iets moois kan leiden. Van de rand van de afgrond naar een innovatief florerend bedrijf. Hoe dat ging? Tijdens het Jaarcongres Verandermanagement op 2 december in Ede wordt het haarfijn toegelicht.
Zo’n vier miljard gloeilampvoeten (onderkant van een gloeilamp) maakte Philips Lighting Vitrite door de jaren heen. Duizend man werkte er in hoogtijdagen, maar de klad zat er lelijk in. De huidige general manager Imro Wong zegt: “Reorganisatie op reorganisatie. De omzet dreigde van vijftig miljoen euro naar nul te zakken. Eigenlijk wachtte iedereen op het moment dat de deuren dichtgingen.”
Imro Wong en zijn HR-collega Erik Blommers weigerden echter die sleutel om te draaien. In plaats van het licht uit te doen, zetten ze vol de spotlights op de medewerkers. Weliswaar geen duizend meer maar 150 mensen met wel tal van talenten. Wong: “Wat we gedaan hebben is allereerst een visie neergezet. Een visie waarin we zijn gaan kijken naar wat we wel kunnen. Kracht van verandering begint naar mijn mening met een visie. Dat hebben we vervolgens naar HR gekoppeld. Niet langer focussen op wat mis gaat, maar op wat we met z’n allen wel kunnen. Kijken naar kwaliteiten van mensen en die inzetten. Daarbij zijn we begonnen met ons eigen gedrag als leidinggevenden. Wij moesten als eersten voorbeeldgedrag gaan vertonen.”
Hoe zou je dat thuis doen
Wong en Blommers introduceerden in het vervolg ondermeer het ‘hoe doe je dat thuis principe’. Ziektes, verbouwingen, kinderen…..
Wong: “Thuis heb je met tal van uitdagingen te maken, maar daar heb je het nooit over leiderschap. Daar doe je gewoon. Dat wilden we hier ook. Voorbeeld: er moesten nodig nieuwe lamellen komen, maar om het te láten doen, was veel te duur. Toen er wéér iemand kwam klagen over kapotte zonwering vroeg ik: “hoe zou jij dat thuis doen?”. Naar Karwei, zei hij! De medewerker heeft toen voor 20% van de prijs alle lamellen zelf vervangen. Onbenutte resources in je bedrijf: dat zijn je mensen.”
Interactief
Inmiddels floreert Philips LightingVitrite. Conform de titel van het boek van congresvoorzitter Ben Tiggelaar Dromen, Durven, Doen hebben Wong en Blommers eerst het nieuwe portfolio van het nieuwe bedrijf neergezet (onder meer LED-autolampen). Imro Wong: “We gaan nu naar een nieuwe fase waarin het de truc is om te blijven vernieuwen. Bestaanszekerheid creëren voor de lange termijn. Vitrite moet een innovatiecentrum worden.”
Tijdens het Jaarcongres Verandermanagement zullen Wong en Blommers op een interactieve manier laten zien hoe ze Vitrite van de afgrond hebben gered. Ondermeer met eigengemaakte filmpjes waarin Vitrite laat zien wat het DNA van het bedrijf is en met hoeveel plezier mensen er werken. Inclusief een filmpje van voetballende eekhoorns die een bal hoog houden.
Het dient als metafoor. Wong: “Je moet oog hebben voor sterktes van mensen. Die sterktes zijn er vaak wel, maar je hebt het vaak niet in de gaten. We verdienen hier nu een dikke boterham met een omzet van zo’n dertig miljoen euro. De key succesfactoren van de turn around? Visie en onverzettelijk commitment vanuit de top zorgen voor energie en dat iedereen mee wil in het nieuwe proces. Van visie naar realiteit gaat met vallen en opstaan, maar begint met oog hebben voor het positieve.”
*
Door: Ronald Buitenhuis
*