Als gevolg van COVID-19 komen veel ondernemingen in de problemen omdat hun businessmodel niet meer werkt. Velen zullen de klap van een tweede golf niet aankunnen. Er is geen eenvoudige oplossing voor deze problemen, maar één ding staat vast: de angst om te improviseren en experimenteren mag overboord. Want nieuwe problemen gaan niet weg met oude oplossingen.
Feit 1: COVID-19 schept nieuwe problemen en veel bedrijven zullen de consequenties van  een tweede golf niet kunnen opvangen. Feit 2: ondernemers hebben zelf geen invloed op de economie (en de pandemie), het is een feit waar ze mee te dealen hebben. Feit 3: weinig ondernemers en managers zijn in staat om deze problemen met echt nieuwe oplossingen te lijf te gaan.
Een dergelijke tijd – in mijn gelijknamige boek noem ik het Business Unusual – vraagt om radicaal andere benaderingen. En het unieke van deze situatie is dat klanten en andere stakeholders vergevingsgezind zijn als experimenten met horten en stoten verlopen.
Geslaagde experimenten
Voorbeelden van geslaagde experimenten zijn er wel degelijk.
Modebranche
Neem bijvoorbeeld de modebranche. Couturiers willen niets liever dan grote shows met veel publiek en veel pers langs de catwalk. Maar dat zit er even niet in. Internationaal worstelde de sector met online sessies, maar de Amsterdam Fashion Week liet vindingrijkheid zien met ‘optredens’ in onder mee poptempel Paradiso, het Stedelijk Museum en een expositie in het Wassenaarse Museum Voorlinden. Dankzij het kleinschalige karakter konden de evenementen coronaproof doorgaan.
Formule 1
Een voorbeeld uit andere hoek: de Formule 1. Om nog iets van het al grotendeels verloren seizoen goed te maken werd in april 2020 het plan geboren om de formule 1-kalender te starten met een dubbele race in Oostenrijk, verspreid over twee opeenvolgende weekends. Zonder publiek. Het tweede weekend zouden de coureurs het circuit dan in omgekeerde richting rijden. In 2019 zou zo’n plan als krankzinnig en alleen al vanwege de korte voorbereidingstijd als totaal onhaalbaar worden afgeserveerd, nu kijkt niemand er echt van op. Er kwamen twee races achter elkaar, al werd het plan om tegen de richting in te rijden uiteindelijk niet uitgevoerd.
Losberger De Boer
Een laatste voorbeeld: Losberger De Boer. Dit bedrijf levert tijdelijke gebruiksklare accommodaties voor evenementen en bedrijfstoepassingen op elke mogelijke locatie ter wereld. Denk hierbij aan hospitality tenten voor Wimbledon en Formule 1 races. Die business kreeg natuurlijk een harde tik met de komst van Covid 19. Maar Losberger De Boer wist zich tijdens deze onverwachte crisis ook razendsnel opnieuw uit te vinden door wereldwijd onder meer tenten / noodhospitalen voor de zorg te leveren.
Onothordoxe plannen
De voorbeelden staan symbool voor hoe we ten tijde van Business Unusual openstaan voor onorthodoxe plannen en hoe betrokken partijen bereid zijn om in recordtempo daaraan mee te werken. Dat speelt in vrijwel alle sectoren. Binnen zowel bedrijfsleven als overheid durven de echte ‘machers’ te experimenteren en de handen vuil te maken om het schijnbaar onmogelijke toch mogelijk te maken.
Fouten maken is nu minder erg dan normaal, want veel klanten (en andere stakeholders) zijn in deze tijd ook vergevingsgezind als het niet in één keer foutloos gaat. En ze verwachten ook dat een onderneming de experimenten aangaat. De belangrijkste voorwaarde om echt resultaat ermee te boeken is dat organisaties het vermogen hebben om te leren van de resultaten. En we moeten de beroemde woorden van Voltaire in gedachten houden wanneer we experimenten in de steigers zetten: ‘Perfect is the enemy of good’.
Door: Klaas Wagenaar
Klaas Wagenaar is een ervaren executive en turnaround practitioner. Wagenaar is oprichter van en managing partner bij adviesbueau BOLD. Ook is hij auteur van Business Unusual.