Eén op de vijf werkenden droomt van een baan waarin IT geen rol speelt, blijkt uit onderzoek. Noem ze IT-ontduikers. Over de redenen hierachter valt enkel te speculeren. Zonder IT-affiniteit kan werken met IT ingewikkeld zijn of misschien vormen IT-storingen de bottleneck. Deze komen nu eenmaal vaker voor dan de meeste werknemers zouden willen. Feit is dat we in een wereld leven waarin er amper sectoren overblijven waarin je IT kunt omzeilen. Een baan zonder IT is daarmee een utopie. Maar utopie of niet, IT-ontduikers zijn er op de werkvloer. Wat kun je doen als je merkt dat een medewerker IT liever kwijt dan rijk is? We vertellen het je in deze blog.
Het waarom
Mensen zijn geneigd jaren dezelfde werkwijze te hanteren, tenzij ze op een betere optie gewezen worden. De meeste medewerkers willen hun IT-werkwijze dan ook best veranderen, zolang ze het waarom erachter weten. Aan jou de taak ze hierin mee te nemen. Dat kun je op twee manieren doen. Enerzijds kun je inzetten op pijn, ofwel op hetgeen wat een medewerker niet wilt. Denk aan werken met trage of verouderde applicaties. Met deze ‘pijn’ maak je duidelijk waarom het nodig is om anders met IT te gaan werken. Anderzijds kun je ook een beeld schetsen van het eindresultaat dat een verandering in werkwijze met zich meebrengt. Ofwel, inzetten op fijn. Bijvoorbeeld dat een saai en tijdrovend klusje niet meer gedaan hoeft te worden, omdat het geautomatiseerd is. Ongeacht welke van deze twee je kiest, beide moeten sterk genoeg zijn voor medewerkers om de pijn die bij verandering hoort te overbruggen. Is dat niet het geval? Dan gaan de hakken in het zand.
Anders gezegd is positieve beeldvorming cruciaal om op in te zetten als er weerstand is rondom IT. Grijp de volgende keer dat je negatieve IT-geluiden hoort dan ook aan om medewerkers de goede kanten van IT te laten zien of help ze herinneren aan een positief voorbeeld. Uiteraard nádat je hun negatieve geluiden erkent en ze het gevoel geeft dat ze gehoord worden. Maar daarna zijn dit wel de uitgelezen momenten om negativiteit over IT om te buigen en een positief zaadje te planten. Een kleine verschuiving van die voet op de rem naar het gaspedaal is vaak al genoeg.
Drempel verlagen
Niet met IT willen werken, kan ook te maken hebben met het lastig vinden of niet goed weten hoe je ermee werkt. Dit vervolgens kenbaar maken, is niet makkelijk. Zeker niet als collega’s er wel mee uit de voeten lijken te komen. Dit heeft alles te maken met hoe hoog de drempel in de organisatie is om eerlijk te zijn over onzekerheden. Om die drempel laag te houden, is het verstandig om het medewerkers zo makkelijk mogelijk te maken om aan te kloppen met IT-vragen of -problemen. Bijvoorbeeld met een buddysysteem of vaste mentoring door early adopters of mensen met IT-affiniteit. Zorg ervoor dat medewerkers letterlijk altijd een vast iemand in de buurt hebben om IT-vragen aan te stellen. Als ze snel en makkelijk verder kunnen, dan zullen ze minder snel met IT-frustraties blijven rondlopen. Dit kun je ook online stimuleren, bijvoorbeeld door een specifieke plek in te richten waar IT-vragen gesteld én beantwoord kunnen worden. Hoe lager je de drempel maakt, hoe makkelijker medewerkers aangeven dat ze er op IT-vlak niet uitkomen.
On the job
Uitleggen hoe je het beste met IT werkt, is in de meeste organisaties geen doorlopend proces. Vaak gebeurt het alleen tijdens het inwerken van nieuwe mensen. Iemand wordt dan volgestopt met informatie, wat hij/zij na een week weer kwijt is. Zoek daarom geregeld uit wat voor jouw team essentieel is om te weten op IT-gebied. Systemen en applicaties worden immers continu geüpdatet. En vertaal deze informatie naar dagelijkse werkzaamheden. Mensen nemen nieuwe kennis vooral tot zich ‘on the job’. Sterker nog, uitleg krijgen is slechts tien procent van hoe we nieuwe dingen leren. Juist aan de slag gaan, tegen problemen aanlopen én ze oplossen tijdens dagelijkse taken gaat zoden aan de dijk zetten om vaardiger te worden op IT-gebied. Dingen proberen, fouten maken; daar leer je het snelste van. Dus stimuleer een werkomgeving waarin jouw team de ruimte voelt om fouten te maken en IT-vaardigheden verder te ontwikkelen. Zodat het gesprek over werken met IT geen eenmaligheid is dat alleen tijdens het inwerktraject gevoerd wordt.
Zo gek nog niet
Mensen zonder IT-affiniteit hou je altijd op de werkvloer. Niet iedere medewerker staat te springen om zich te storten op IT-uitdagingen. Dat hoeft ook niet. Maar wees waakzaam voor de IT-ontduikers, ofwel mensen die daadwerkelijk achterblijven op IT-gebied. Voor hen komt het op één ding neer: geef ze de tijd én ondersteuning die ze nodig hebben om in ieder geval niet met de voet op de rem te blijven hangen. Natuurlijk is dit een wisselwerking: van medewerkers vraagt het leergierigheid om te veranderen, maar de organisatie moet dit leerproces ook ondersteunen en faciliteren. Er moet ruimte zijn om elkaar te helpen. Want als je de IT-ontduikers eenmaal met de voet van de rem hebt, dan zul je zien dat een baan mét IT opeens helemaal zo gek nog niet is.
Door: Sacha Baumgardt en Raoul Eggen
Sacha Baumgardt is talend lead en trainer
Raoul Eggen is international learning en development lead bij TOPdesk