Intervisie is een didactische methode waarmee collega’s elkaar helpen de kwaliteit van het werk, kennis en deskundigheid te verhogen. Reflectie is een onderdeel van intervisie, waarbij bewust wordt stilgestaan en teruggekeken op eigen ervaringen en handelen
Vraag achter de vraag
Werkwijze
Eén van de collega’s brengt een dilemma in. De overige collega’s stellen eerst verdiepende vragen voordat zij advies geven.
Opbrengst
Vaak bestaat de neiging om na de toelichting van de casus meteen het vraagstuk te gaan oplossen. Door eerst de echte vraag van het gesprek scherp te stellen, verhoog je de effectiviteit van de intervisie.
Aanpak
- Stap 1: Introduceren vraagstuk
Vraag één van de collega’s een dilemma in te brengen en nodig hem uit om dit kort toe te lichten. Hij sluit af met een vraag die hij aan zijn collega’s wil voorleggen. - Stap 2: Drie keer een vraag stellen over de vraag
Geef vooraf aan dat je focus wilt aanbrengen en de echte vraag helder wilt hebben voordat de casus wordt uitgediept. Stel je collega drie keer achter elkaar een vraag. Dat kun je zelf doen of hiervoor je collega’s uitnodigen. Is de echte vraag na drie keer doorvragen nog niet scherp? Stel dan nog een vraag. - Stap 3: Samenvatten
Nodig één van je collega’s uit om de echte vraag samen te vatten en check bij je collega die de vraag heeft ingebracht of dit klopt. Is de samenvatting nog niet helemaal correct, laat hem deze dan bijstellen en zijn vraag opnieuw samenvatten. - Stap 4: Faciliteer het gesprek
Faciliteer het gesprek door je collega’s uit te nodigen om door te vragen over de situatie zelf, alvorens het tot een advies komt.
Voorbeeldvragen
De volgende specifieke vragen kun je inzetten om de vraag
van de intervisie scherper te krijgen:
- Wat is de kern van je vraag?
- Waar heb je last van?
- Wanneer loop je straks tevreden de deur uit?
Bron: Het Groot Werkvormenboek voor de Zorg
Door: Sasja Dirkse, Angela Talen, Miriam Boer, Maaike Kester, Jacqueline Stouthard