Kun je in (prijs)onderhandelingen beter het aanbod van de tegenpartij afwachten voor je zelf met je bod komt?
Ja, wil het volksgeloof. Ofwel: je kunt beter niet als eerste over de brug komen met je aanbod. Kijk eerst wat de andere partij zegt, zodat je er misschien meer uit kunt slepen. Talrijke studies – gereviewd door Brian C. Gunia (Johns Hopkins University, Baltimore) – laten echter het tegendeel zien: wie het eerste bod doet, boekt betere resultaten.Waarom zou je het eerste bod doen?
Het grote risico is dat een eerste bod van een ander als ‘anker’ gaat fungeren, dat je de ander de situatie laat framen (zie kader). Elk tegenbod, en ook het uiteindelijke bod, blijft sterk correleren met dat eerste bod. De prijs pakt dan ook vaak hoger uit als verkopers en niet kopers het eerste bod doen. Mensen zijn zich wel bewust van die anker-bias maar gaan vervolgens toch niet ver genoeg in hun aanpassing: ze blijven in de buurt met hun tegenbod – en zoeken dan naar allerlei redenen om de hogere prijs te rechtvaardigen.Wanneer wel en niet?
De kracht van liminaal denken
Creëer de verandering die je wilt door je manier van denken te veranderenHoe pak je het aan?
Ga voor agressief maar haalbaar. Gebruik alle info die je vindt om de ondergrens van de ander in te schatten – en ga daar dan iets onder zitten. En verder:- Presenteer het zelfverzekerd. Formuleer je bod als statement, niet als vraag. Vermijd woorden als ‘ongeveer’ en ‘rond de’. Weersta de neiging om het bedrag meteen bij te stellen.
- Wees precies, maar niet té. Een aanbod als € 5.525,43 klinkt ongeloofwaardig.
- Voorkom marges. Als je bijvoorbeeld ‘een bedrag tussen de 5500 en 6500 euro’ biedt, pikt de ander eruit wat hem het best uitkomt.
Ankeren: doe zelf de test
Beantwoord de volgende vragen, zonder te kijken naar de ‘uitslag’ hieronder.- Wat zijn de laatste vier cijfers van je mobiele nummer?
- Zijn er volgens jou meer of minder artsen in New York dan dat getal?
- Hoeveel artsen zijn er in New York?