Het aantrekken en overtuigen van klanten zijn belangrijke stappen op weg naar het creëren van loyale brand advocates. Maar, de klus is nog lang niet geklaard. Marketeers moeten ervoor zorgen dat klanten uiteindelijk hun merken gaan kopen en gebruiken.
Stel je een klant voor die op tv over een merk heeft gehoord en online gaat om dat merk nader te onderzoeken. De klant is nadat hij heeft gelezen waar het merk voor staat, uiteindelijk overtuigd dat het merk de juiste keuze is. De klant wil het merk nu online kopen, maar komt erachter dat het alleen verkrijgbaar is in een winkel ver weg. De klant kan dan besluiten dat het de tijd niet waard is daar naartoe te gaan om het merk te kopen. In dit scenario stopt het klanttraject abrupt, omdat het merk de beschikbaarheid niet waarborgt. De klant kan ook besluiten naar de locatie te gaan om het merk te kopen. Wanneer de winkelervaring – tastbare bewijzen, verkoopproces en verkoopmedewerkers – niet aan de klantverwachtingen voldoet, stopt het klanttraject eveneens. Oftewel, het vermogen om klantcommitment vast te houden, hangt af van kanaalbeschikbaarheid en het vermogen een superieure ervaring te leveren.