Het bestaan van organisaties vanuit economisch perspectief staat onder druk als gevolg van globalisering, veranderende arbeidsverhoudingen en sociale media. Allereerst is het potentieel aan kennis en vaardigheden enorm toegenomen. Je bent niet meer afhankelijk van mensen die in de buurt zijn, je kunt kennis overal vandaan halen.
In combinatie met sociale media wordt het makkelijker om de juiste personen te vinden, waardoor de zoekkosten dalen (de eerste categorie van transactiekosten). Daarnaast wordt het makkelijker om een tijdelijke ruilrelatie aan te gaan als gevolg van toenemende flexibilisering van de arbeidsverhoudingen en andere eisen die mensen stellen aan hun loopbaan. Tot slot bieden digitalisering en geavanceerde informatiesystemen steeds beter inzicht in de manier waarop mensen hun taken uitvoeren. Hierdoor nemen de kosten per transactie af, waardoor het economisch bestaansrecht van traditionele organisaties afneemt. Tegelijkertijd blijft de behoefte vanuit sociaal perspectief aanwezig om ergens bij te horen. Dit betreft echter steeds minder vaak klassieke organisaties. Internet en sociale media bieden nieuwe mogelijkheden om ergens bij te horen. De opkomst van allerlei community’s is daar een goed voorbeeld van. Hierdoor vervagen de klassieke organisatiegrenzen en is het van belang om ook te kijken naar netwerken van organisaties, tijdelijke samenwerkingsverbanden of community’s van mensen. Interessant genoeg neemt de behoefte aan klassieke organisaties af, maar niet per definitie de noodzaak tot structurering over de vervagende organisatiegrenzen heen.