Vernieuwende ideeën zijn gebaseerd op inzichten. Bijvoorbeeld in gebruikers of markten. Hoe kom je aan die inzichten?
Innovatie als mindset
Innovatie is geen afdeling maar een mindset – een mentaliteit waarvan de hele organisatie en elke manager moet zijn doordrongen. Waar haal je als manager innovatieve ideeën vandaan? Uit een inzicht, zeggen Mohanbir Sawhney en Sanjay Khosla (Kellogg School of Management). In een stakeholderbehoefte, in een marktdynamiek, in hoe je bedrijf werkt, noem maar op.
Maar hoe stuit je op zulke inzichten? Waar haal je ze vandaan? Soms op toevallige wijze natuurlijk, maar je kunt het ook systematischer aanpakken. Sawhney en Khosla onderscheiden zeven ‘inzichtkanalen’ – bronnen die tot vernieuwende ideeën kunnen leiden.
Kanalen voor vernieuwende ideeën
- Anomalieën
Juist de dingen die afwijken van de norm – van onverwachte marktaandelen tot niet-gemiddelde klantenvoorkeuren – kunnen je op interessante sporen zetten. Zoek naar verrassende gegevens die niet aansluiten bij wat je zou verwachten. Is je marktaandeel of omzet abnormaal hoog of laag in een bepaalde regio? Heb je uitzonderlijk succes binnen een specifiek klantsegment? Zijn sommige verkoopmensen verbazingwekkend productief? Leveren bepaalde toeleveranciers buitengewoon snel en flexibel? - Samenvloeiing
Als verschillende (macro)trends bij elkaar komen, ontstaan op het snijvlak daarvan vaak vruchtbare inzichten. Welke grote economische, demografische en technologische trends raken je organisatie, bedrijfstak of markt? Waar komen ze bij elkaar en creëren ze nieuwe kansen? - Frustraties
De irritaties in het leven zijn vaak een enorme inspiratiebron. Ga in de schoenen staan van klanten, collega’s of leveranciers. Kijk naar wat mensen ergert en los het op. Wat zijn de meest frustrerende elementen in je producten, processen of werkplekken? Wat stoort jou persoonlijk het meest aan je business? Hoe werken mensen om beperkingen en gedoe heen? Kun je het leven van klanten makkelijker maken? Van leveranciers? - Orthodoxe praktijken
Als iets altijd al op een bepaalde manier gedaan is in je team, organisatie, markt of bedrijfstak, kijk dan eens of er alternatieven zijn. Orthodoxe praktijken zijn er overal. Stel vragen als: Welke overtuigingen of uitgangspunten zijn heilig voor ons? Waarom moeten dingen op deze manier? Wat als het omgekeerde waar is? Welke kansen ontstaan er als we het anders gaan doen? - Uitersten
Onderzoek het gedrag en de behoeften van de koplopers én de achterblijvers onder je klanten, medewerkers en leveranciers en leer ervan. Juist de ‘extremen’ in deze groepen kunnen een belangrijke inspiratiebron zijn voor vernieuwende ideeën. - Uitstapjes
Ga je kantoor uit en dompel je onder in andere werelden, omgevingen, culturen. Ontdek hoe stakeholders leven, werk en recreëren. Welke sociale, culturele en omgevingsfactoren zijn van invloed op hun voorkeuren en gedrag? Hoe kun je oplossingen ontwikkelen die daarop inspelen? - Analogieën
Speel buurtjeleen: kijk naar andere bedrijfstakken en organisaties. Welke succesvolle innovaties zie je daar? Kun je die aanpassen voor je eigen organisatie, markten of bedrijfstak?
Bron: Harvard Business Review