In de tijd van disruptie en een snel veranderende wereld is het belangrijk voor elke organisatie om te innoveren en te verbeteren. Daarvoor is het belangrijk om rekening te houden met door andere organisaties geleerde lessen op het gebied van strategie, proces, structuur en vaardigheden.
Strategielessen
- Niet elk idee voor innovatie hoeft een blockbuster te zijn. Voldoende aantallen kleine of geleidelijke innovaties kunnen grote winsten opleveren.
- Focus niet alleen op de ontwikkeling van nieuwe producten. Transformerende ideeën kunnen van alle functies of afdelingen komen: marketing, productie, finance, distributie, enzovoort.
- Succesvolle innovators gebruiken de ‘innovatiepiramide’, met een paar grote ideeën bovenin die het grootste deel van de investeringen krijgen, daaronder een portfolio van veelbelovende ideeën in de testfase en daaronder een brede laag van incrementele innovaties en van ideeën die in de beginfase verkeren. De invloed van ideeën stroomt omhoog en omlaag op de piramide: ‘hogere’ ideeën beïnvloeden ‘lagere’ ideeën – en andersom.
Proceslessen
- Strakke teugels wurgen de innovatie. De planning, budgettering en reviews die worden toegepast voor de bestaande businesses zullen de innovatie-inspanning smoren.
- Bedrijven moeten afwijkingen van het plan verwachten. Als medewerkers simpelweg worden beloond om te doen wat ze geacht worden te doen in plaats van te handelen naar de omstandigheden, is dat fnuikend voor de innovatie.
Structuurlessen
- Terwijl de formele controls losser worden gemaakt, moeten bedrijven de interpersoonlijke connecties tussen innovatieprojecten en de rest van het bedrijf aanhalen.
- Innovaties die de regels van het spel veranderen, lopen vaak dwars door gevestigde kanalen heen of combineren elementen van bestaande capaciteiten op nieuwe manieren.
- Als bedrijven twee klassen van corporate citizens creëren – en de innovators meer extra’s, privileges en prestige geven – zullen degenen in de bestaande business alles op alles zetten om de innovatie naar de maan te helpen.
Vaardighedenlessen
- Zelfs de meest technische innovaties vereisen sterke leiders met uitstekende relatie- en communicatievaardigheden.
- Leden van succesvolle innovatieteams blijven bij elkaar gedurende de ontwikkeling van een idee, zelfs als het carrièretimingbeleid van het bedrijf een snellere jobrotatie vereist.
- Omdat innovaties ‘verbinders’ nodig hebben – mensen die weten hoe ze partners kunnen vinden in de mainstreambusiness of in de buitenwereld – gedijen innovaties het best in culturen die stimuleren tot samenwerking.
Bron: Management Executive