Er was een tijd dat Ethan Zuckerman, de uitvinder van de pop-up advertentie, de behoefte voelde om zich te verontschuldigen voor zijn rol bij het bedenken ervan, omdat pop-ups vooral als storend werden gezien. Maar net zoals het online landschap is veranderd, is ook de houding van marketeers en consumenten veranderd. Nu 60% van het internetverkeer afkomstig is van smartphones, evolueert de manier waarop mensen omgaan met online content. Zo zien we ook dat pop-ups weer helemaal in zijn.
Het verschil tussen een irritante en een waardevolle pop-up is personalisatie. Als pop-ups zijn afgestemd op individuele voorkeur, bieden ze vaak een directe en relevante manier om klanten te betrekken zonder hun ervaring te verstoren.
Moderne pop-ups helpen D2C-merken (Direct2Consumer) met hun drie grote uitdagingen: personalisatie, het verzamelen van zero-party data en het genereren van leads. Maar de vraag is: hoe kunnen marketeers deze drie doelen slim combineren?
De kracht van personalisatie
We leven in een overvolle digitale wereld waarin consumenten niet meer zelf willen zoeken naar de beste deals, maar verwachten dat die deals naar hen toekomen. Sterker nog, meer dan de helft van de Nederlandse consumenten (53%) waardeert gepersonaliseerde aanbevelingen op basis van persoonlijke data als manier om in contact te staan met een merk. Goed uitgevoerde pop-ups kunnen precies dat bieden. Toch voelen veel klanten zich nog steeds niet écht gezien.
Steeds meer marketeers zetten in op slimme personalisatie, bijvoorbeeld door AI-gestuurde segmentatie, en dat is niet zonder reden. Deze personalisatie is essentieel in een tijd waarin 45% van de Nederlandse consumenten aangeeft zich af te melden voor berichtgeving van merken vanwege repetitieve en irrelevante e-mails. Generieke berichtgeving voldoet simpelweg niet meer en dus zetten marketeers in op datagestuurde personalisatie waarbij ze zero en first party data gebruiken om echt gerichte ervaringen te creëren.
Zero-party als gamechanger
In tegenstelling tot third-party cookies is zero-party data-informatie die gebruikers vrijwillig delen. Zero-party data-tools geven klanten de regie om hun expliciete voorkeuren te delen met de merken die ze vertrouwen. Zo helpen ze marketeers om de segmentatie te verbeteren, de relevantie te vergroten en meer gepersonaliseerde aanbiedingen te doen waar consumenten echt blij van worden.
We weten dat pop-ups werken omdat consumenten ze zien als een manier om geld te besparen, vooral wanneer ze voor het eerst op een e-commerce site winkelen. Zo geeft meer dan de helft (57%) aan dat ze het leuk zouden vinden om een kortingscode of exclusieve aanbieding te ontvangen. 43% van de Nederlandse consumenten geeft namelijk aan eerst op zoek te gaan naar een kortingscode voordat ze een aankoop doen.
55% van de Nederlandse consumenten is bereid persoonlijke gegevens te delen met een merk, zolang ze daar meer gepersonaliseerde ervaringen voor terugkrijgen. Meer dan een derde (36%) ziet zelfs de waarde van personalisatie in en geeft aan dat ze dankzij gerichte aanbiedingen en aanbevelingen niets missen van relevante producten, trends en acties — een duidelijk teken dat personalisatie werkt wanneer merken het goed toepassen.
Het is een tweerichtingsverkeer dat precies past bij deze tijd. Als marketeers klanten willen verleiden met exclusieve aanbiedingen, moeten ze die op het juiste moment aanbieden, gebaseerd op accurate data en online gedrag – én tegelijkertijd de uitdagingen rond compliance aanpakken. Pop-ups met een opt-in-aanpak bieden marketeers niet alleen zekerheid op het gebied van compliance, maar versterken tegelijkertijd het gevoel van controle bij de consument.
Slimmere data voor slimmere marketing
Naarmate nieuwe technologieën steeds nauwer verweven raken met digitale marketingstrategieën, zorgen oplossingen die data verzamelen ervoor dat AI slimmer kan werken. Pop-ups bijvoorbeeld zijn zeer effectief, vooral als het gaat om het genereren van leads via e-mail. Marketeers die dit instrument slim inzetten door de juiste vragen te stellen en écht in gesprek te gaan met hun klanten, zullen daar zeker de vruchten van plukken.
Merken kunnen de data die via pop-ups wordt verzameld gebruiken om hun klantsegmentatie te verfijnen en toekomstige marketingboodschappen nauwkeuriger te personaliseren. Zo voelt marketing meer als een prettige en waardevolle uitwisseling, in plaats van als een ongewenste boodschap.
Pop-ups als groeimiddel
Wanneer pop-ups slim worden ingezet, zijn het strategische hulpmiddelen die niet alleen direct waarde bieden aan klanten, maar ook op de lange termijn kunnen bijdragen aan sterkere klantloyaliteit.
Bovendien slagen pop-ups erin dit alles te doen in een privacybewuste, mobile-first wereld, zonder de gebruikerservaring te onderbreken. Sterker nog, ze kunnen die zelfs verrijken. Of het nu gaat om een verjaardagskorting of een simpele 10%-korting om een klant net dat laatste zetje richting de kassa te geven, pop-ups spelen feilloos in op wat de klant op dat moment wil — precies op het moment dat hij of zij klaar is om in actie te komen.
Voor groeigerichte marketeers zijn pop-ups geen storende factor, maar juist slimme conversiemiddelen die precies op het juiste moment verschijnen.
Door: Jim Rudall, regionaal directeur en GM, EMEA bij Intuit Mailchimp